ادبیات نظری اثربخشی تبلیغات

ادبیات نظری اثربخشی تبلیغات

ادبیات نظری اثربخشی تبلیغات :تبلیغات عبارتست از ارتباط و معرفی غیر مشخص محصول یا خدمات ازطریق حاملهای مختلف در مقابل دریافت وجه برای مؤسسات انتفاعی یا غیر انتفاعی یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده اند(ابراهیم نژاد،۱۳۸۸). این علم که هرروز با علوم جامعه شناسی,آمار اقتصاد و روانشناسی پیوستگی بیشتری پیدا می-کند و هنرهایی نظیر موسیقی، عکاسی، گرافیک و نقاشی را به خدمت می گیرد و در رساندن پیام فروش به بازارها و مصرف کنندگان نقش اساسی دارد و اکنون هیولایی است از آمار و ارقام با صدها میلیارد دلار هزینه سالیانه و میلیونها نفر در سراسر جهان که در این رشته مشغول به کارند(اسمی ،۱۳۸۹).

همه ما بوسیله تبلیغات احاطه شده ایم و به نحوی با آن در ارتباطیم  ، درحال قدم زدن، استراحت، مطالعه نشریات، تماشای تلویزیون و… اشکال و حروف تبلیغاتی جلوی چشممان قراردارد یا آوای آن به گوش می­رسد(امانی صوفیوندی ،۱۳۹۵). سینما، تلویزیون، رادیو, نشریات , نمایشگاهها, مسابقات ورزشی و تفریحی, اعلانات, پوسترها ,تابلوها و چراغهای نمایش, وسائط نقلیه ,کاتالوگها , مراسلات پستی, تقویم ها و پیام ها اشکال مختلف بسیاری از صاحب نظران با تبلیغات موافقندوآن را نیروی خلاقه ای برای ترغیب و تشویق میل عمومی به مصرف محصول می دانند.

در عین حال گروههای بسیاری هم با آن مخالفند و مبارزه می-کنند وآن را یک شستشوی مغزی ,برده سازی مردم, افزایش هزینه تولیدودر نهایت به ضرر مصرف کننده می دانند. علیرغم نظرهای موافق و مخالف, تبلیغات تجاری علمی است پویا که با تغییر و تحولات اجتماعی, سیاسی, اقتصادی هرروز شکل  تازه ای به خود می گیرد و در محیطهای متفاوت با توجه به عقاید, آداب و رسوم, فرهنگ ومذهب محتوای خاصی می یابد(حیدری،۱۳۹۱).

ادبیات نظری اثربخشی تبلیغات

بالا رفتن سطح آگاهی اجتماعی, رشد فکری و تغییر سلیقه مردم از یک طرف و رشد سطح درآمد و افزایش جمعیت و تمایل به مصرف, بهتر زیستن از طرف دیگر مسأله تبلیغ را به شدت تحت تأثیر قرار داده است(حیدری،۱۳۹۱). تبلیغ به معنای رساندن پیام, شناساندن امری به دیگران یا امری را خوب یا بد وانمود کردن است و پیامهای دیداری و گفتاری را شامل می شود که برای  ترویج عقیده یا محصولی از طرف دیگر منبع بوسیله کانالهای تبلیغی به گروههای خاصی یا به کل جامعه منتقل می گردد و برای آن پول پرداخت می شود. با استفاده از آگهی چه به صورت گفتاری وچه نوشتاری یا علامت خاصی نباید پیام را با همان شکل ونیت به گیرنده منتقل کرد؟

ادبیات نظری اثربخشی تبلیغات

زیرا گیرنده پیام فرد نیست بلکه گروههای مختلف اجتماعی, مخاطبان آگهی هستند. تبلیغات در خدمات اهداف گوناگونی است و در رشته های مختلف تولید و خدمات بکار گرفته می شود. همچنین از رسانه های مختلف پخش و منتشر می-شود و مخاطبان مختلفی را هدف قرار می دهد. او باید مشتریان هدف را مشخص ودرباره عادات خاص مطالعه, شنیدن و مسافرت آنها تحقیق کند و هماهنگ با آن وسیله نشرمناسب را انتخاب نماید(اقلیمی،۱۳۸۶).

با اینکه در دنیای امروز امکانات شناخت و شناساندن نسبت به قرن گذشته به مراتب بیشتر شده است, برجسته سازی و شاخص قرار دادن موضوعی خاص وجلب افکار عمومی و نفوذ در ذهن وقلب دیگران مشکل تر و پیچیده تر گردیده است. تا سالیان متمادی توجه اصلی مدیران به مسأله تولید وسپس فروش بود اما در دهه های اخیر تأکید بر بازاریابی مورد توجه قرار گرفته است و در واقع داشتن مشتری از داشتن چیزی برای فروش مهمتر است, به عبارت دیگر ایجاد بازار از تولید خود محصول مشکلتر است. فعالیتهای اصلی شرکت های تجاری کنونی ایجاد بازار است. در این راستا تبلیغات برای معرفی محصول, آگاهی دادن و ارائه اطلاعات صحیح و کامل در خدمت بازاریابی و  جلب مشتری قرار گرفته است. تبلیغات بخشی از فعالیتهای بازاریابی است که باید با ماهیت تسهیل کنندگی و پیشبردی با دیگر فعالیتهای طراحی شده به صورت هماهنگ عمل کند(موحدی،۱۳۹۳).

ادبیات نظری اثربخشی تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *