لجستیک

لجستیک

لجستیک به معنی یکپارچه سازی دو یا چند فعالیت با هدف برنامه ریزی، پیاده سازی، کنترل کارآمد جریان مواد و محصولات از مکان اصلی به نقطه مصرف می باشد.

امروزه، شرکت‌ها دریافته‌اند که بخش خرید می‌تواند به‌طوری فزاینده در افزایش کارایی و اثربخشی آنها مؤثر باشد. به همین دلیل، آنها شیوه‌های خرید را تغییر داده و سعی کرده‌اند تا برای تأمین کالاهای مورد نیاز خود، نوعی شیوه خرید مناسب بیابند تا این بخش بتواند به عنوان جزئی از سازمان، اهداف استراتژیک خرید شرکت را برآورده سازد.

جلوه‌های کاربرد فناوری اطلاعات در حیطه صنایع، در تمامی حوزه‌های زنجیره ارزش از ارتباط با تأمین‌کنندگان گرفته تا تولید و ارتباط با مشتریان، آشکار است. فناوری اطلاعات، بستری مناسب برای صرفه‌جوئی‌های عظیم در هزینه‌های زنجیره تأمین و نیز افزایش کارایی خدمات‌رسانی به مشتریان، فراهم آورده است. به‌طور کلی لجستیک الکترونیک، همسو با اهداف سازمان‌هایی است که خواهان استفاده از تجارت الکترونیک و بهبود زنجیره تأمین خود هستند.

معانی لجستیک

لجستیک به معنی یکپارچه سازی دو یا چند فعالیت با هدف برنامه ریزی، پیاده سازی، کنترل کارآمد جریان مواد و محصولات از مکان اصلی به نقطه مصرف می باشد. لجستیک شامل یکپارچه سازی اطلاعات، حمل و نقل، موجودی، انبار، جابجایی کالا و بسته بندی می ­باشد. لجستیک به دلیل ماهیتش اغلب مترادف با فعالیت توزیع، هم برای توزیع فیزیکی محصول، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت خط لوله و هم برای تامین و حمل و نقل می آید.

توضیحات بکار رفته، برای تعریف اولیه لجستیک، مشابه می باشد. برای نمونه، لجستیک به معنی اخذ کالای موردنظر در زمان و مکان مناسب و وضعیت مورد نیاز مشتریان میباشد.

در اصلاح عموم، فرم بسیار معمول لجستیک بصورت تجارتی برپایه حمل محموله های بزرگ از اقلام در اندازه مورد نظر مشتری درمکان جغرافیایی خاص می باشد. همچنین محموله ها معمولا بوسیله کانتینر، بارگیر و یا دیگر واحدها و نه بوسیله اقلام یا بسته های اختصاصی ردیابی میشوند.

عملیات لجستیک ممکن است بصورت مفهومی به عنوان زیرمجموعه ای از مفاهیم تجارت و عملیات سازمانی دیده شود.

لجستیک!!

اصولاً،عملیات لجستیک ترکیبی از سه مولفه کلیدی است، که اولین آن، بهره وری لجستیک، که برای ایجاد استانداردهای بهره وری معناداربرای اندازه گیری قابلیت ردیابی و مدیریت هزینه های لجستیک بکار می رود. دومین مولفه آن، عمل خدمات لجستیک که با مقادیراستاندارد ردیابی که به قابلیت عملیات لجستیک برای ارائه خدمات به مشتری می آید، مرتبط است و در نهایت، سیستمهای اندازه-گیری بازده عملیات لجستیک که بر روی کمیت و کیفیت عملیات ردیابی شده تمرکز دارند.

امروزه مدیران بصورت فزاینده ای با چالشهای پیشرفت عملیات لجستیک در سازمانهایشان مواجه هستند. هنگامیکه یک شرکت با این چالش مواجه می شود و ریسک پیشرفت آن را می پذیرد، مدیران آن باید رهبری روند تغییرات را بعهده گیرند . مزیت لجستیک،مدیران و دیگران را برمی انگیزد تا عوامل تغییرات لجستیک را بپذیرند . برتری لجستیک مدیریت تغییرات می باشد که برروی اینکه چگونه به سمت تغییرات در سازمان پیشرفته و برای پشتیبانی تحولات روند لجستیک شان فرهنگ سازی کنند، تمرکز دارد.

مدیریت زنجیره تأمین یکی از منابع زیرساختی پیاده‌سازی کسب‌و‌کار الکترونیک در دنیاست. لذا، در رقابت‌های جهانی عصر حاضر، محصولات متنوع می‌بایستی مطابق با درخواست مشتری، در دسترس وی قرار گیرد. خواست مشتری مبتنی بر کیفیت بالا و خدمت‌رسانی سریع، زمینه‌ساز افزایش فشارهایی شده است که قبلاً وجود نداشته‌اند، در نتیجه شرکت‌ها بیش از این نمی‌توانند به تنهایی از عهده تمامی کارها برآیند. با طرح جهانی شدن اقتصاد و گسترش روزافزون آن بین کشورهای توسعه‌یافته در حال توسعه، محدودیت‌های معمول در روابط تجاری از میان برداشته شده و تجارت، شکلی جهانی به خود گرفته است. همگام با طرح جهانی شدن اقتصاد، پیشرفت فناوری الکترونیکی و ظهور پدیده اینترنت، کمک بسزایی به امر جهانی شدن کرده است.

ادبیات نظری لجستیک الکترونیک

1 دیدگاه برای “لجستیک

  1. اشتراک‌ها: دانلود ترجمه مقاله بررسی عوارض مربوط به لنزهای طبی در بیمارستان سوم در چین – الزویر ۲۰۱۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *