نیات خرید

نیات خرید

نیات خرید، به احتمال اینکه مشتریان در یک موقعیت خریدی که پیش می آید، برندی خاص از یک طبقه محصول را خریداری کنند، اشاره دارد.

قبل از پرداختن به نیات خرید مروری بر خرید داشته باشیم.

ادبیات نظری گرایش به خرید

خرید چیست؟

امروزه ما شاهد پیشرفت علم در همه زمینه ها می­ باشیم. تمام کارها در اغلب نقاط جهان بصورت علمی درآمده و شاهد تئوری های بسیاری در علوم مختلف برای پیشبرد در آن زمینه ها هستیم.

ادبیات نظری مرکز خرید(شاپینگ مال)

از جمله اموری که امروز به آن توجه فراوانی شده بحث بازاریابی و مسائل مربوط به آن می ­باشد. مصرف کنندگان نقطه عطف تمامی فعالیتهای بازاریابی هستند

.بازاریابی موفق با درک چرایی و چگونگی رفتار مصرف کنندگان آغاز می ­شود.

مطالعه و بررسی عواملی که بر روی رفتار مصرف کننده تاثیرگذار هستند و بررسی میزان تاثیر هریک از این عوامل بر روی رفتار باعث دستیابی به شناخت و درکی از رفتار مصرف کننده می ­گردد.

ادبیات نظری خرید مشتری

نیات خرید

 نیات خرید یکی از مفاهیم عمده مطالعه شده در نوشت جات بازاریابی می باشد که کاربرد روتین در تحقیقات مصرفی که با اهدافی متفاوت (مثل مفهوم محصول جدید، تست های نسخه برداری، مطالعات ردگیری و تقسیم بندی) انجام شده، دارد .و همچنین گستره ای وسیع از علاقه پژوهشگران بازاریابی به نیات خرید ناشی از ارتباط آن با رفتار خرید است.

پرسشنامه استاندارد رضایت کاربر از تجارت الکترونیک برای خرید اینترنتی لی و همکاران(۲۰۰۷)

چندین مطالعه یک همبستگی مثبت را بین نیات خرید و رفتار خرید گزارش کرده اند. علاوه براین مدیران بازاریابی به نیات خرید مصرف کننده به منظور پیش بینی فروش محصولات و خدمات موجود و یا جدید، توجه دارند.

پرسشنامه خرید از اینترنت قاضی سعیدی و همکاران(۲۰۰۷)

داده های نیات خرید می توانند به مدیران بازاریابی در تصمیمات بازاریابی مرتبط با تقاضای محصول (محصولات موجود و جدید)، بخش بندی بازار و استراتژی های تبلیغاتی کمک کنند.

نیات خرید، به احتمال اینکه مشتریان در یک موقعیت خریدی که پیش می آید، برندی خاص از یک طبقه محصول را خریداری کنند، اشاره دارد.

طبق مدل نیات رفتاری فیشبین(۱۹۶۷) که بر اساس تئوری کنترل پیشنهادی دولانی می باشد، نیت یک فرد برای اجرای یک رفتار تابعی از:

( ۱) نگرش او نسبت به اجرای آن رفتار در وضعیتی معین؛

( ۲) هنجارهای حاکم بر رفتار در آن وضعیت و انگیزه او برای تبعیت از این هنجارها، می باشد.

آنچه از اهمیتی خاص برخوردار می باشد اینست که توجه به سمت نگرش فرد نسبت به عمل اجرای یک رفتار است، نه نگرش او نسبت به شیء .دوم این که مدل مستلزم آن است که نگرش نسبت به یک وضعیت بسیار خاص سنجیده شود .سوم این که نگرش نسبت به اقدام مورد نظر تابعی از اعتقادات فرد در مورد پیامدهای احتمالی اجرای آن عمل و ارزیابی اش از آن اعتقادات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *