پرسشنامه ارزیابی بازارهای بین المللی وود (2000)
پرسشنامه ارزیابی بازارهای بین المللی وود و همکاران در سال 2000 طراحی شد و دارای 59 سوال در 6 بعد می باشد. پرسشنامه زیر میزان اهمیت عوامل اثرگذار بر تصمیم گیری جهت صادرات به یک بازار خارجی را مورد بررسی قرار می دهد. با توجه به این عوامل و برنامه ریزی برای مواجه اثربخش با آن ها، می توان حجم صادرات را افزایش داد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
صادرات در لغت به معناي انتقال كالا يا ارسال و فرستادن كالا از جايي به جاي ديگر چه در داخل كشور و يا از داخل به خارج كشور، كه در اين مجموعه منظور از صادراتخروج كالا از قلمرو گمركي كشور موردنظر است.
بازاريابي بين الملل عبارت است از فعاليت هاي تجاري براي رساندن كالا و خدمات يك كشور به مشتريان در ساير كشورها به منظور كسب سود.بازاريابي بين المللي همچنين شامل عمليات توليد و فروش كالا و خدمات در بيش از يك كشور است، بي آنكه كالايي از مرزهاي اصلي يك كشور عبور كند. مثلا شركت فورد كه محل اصلي آن در امريكاست، خودروي توليد شده در آلمان را به ساير كشورها صادر ميكند. به همين دليل گاهي به بازاريابي بين المللي، بازاريابي چند مليتي نيز اطلاق ميشود. لازم به توضيح است كه مفهوم، مراحل و اصول بازاريابي جنبه استاندارد دارد و در تمام بازارها و كشور ها قابل اجراست .بنابر اين وجه تمايز بازاريابي بين المللي و بازاريابي داخلي مربوط به حوزه فعاليت آنهاست.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از ارزیابی بازارهای بین المللی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 59گویه ای پرسشنامة ارزیابی بازارهای بین المللی میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
بعد سیاست |
1 تا6 |
سیاست های داخلی |
7 تا 21 |
بعد اقتصادی |
22 تا 32 |
بعد فرهنگ |
33 تا 39 |
بعد زیرساختار |
40 تا 49 |
بعد حقوقی |
50 تا 59 |
دانلود:پرسشنامه ارزیابی بازارهای بین المللی وود و همکاران