پرسشنامه استاندارد استراتژی بازاریابی بر اساس مدل(کسزی و بیمنز ، ۲۰۱۶)
پرسشنامه استاندارد استراتژی بازاریابی بر اساس مدل کسزی و بیمنز ، ۲۰۱۶ توسط منظمی در سال 96 ساخته شد و پرسشنامه20 سوال در5 مولفه (اعتماد میان فردی، رقابت میان فردی، رسمی سازی، صحت اطلاعات، استراتژی بازاریابی)و با استفاده از طیف لیکرت(خیلی کم تا خیلی زیاد) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ کل پرسشنامه به دست امده785/0 باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
اعتماد میان فردی: اعتماد میان فردی یک عنصر ضروری در روابط مثبت انسانی است و با ایجاد احساس امنیت و دلبستگی، یک محیط همکاری ایجاد می کند. (دریک و فرین، ۲۰۰۱)
رقابت میان فردی: به میزانی که بخش فروش و بازاریابی یکدیگر را به عنوان رقیب درک می کنند. (مالتز و کوهلی، ۱۹۹۶)
رسمی سازی: درجه ای که تعاملات بین فروش و بازاریابی با استفاده از روش های عملیاتی استاندارد یا هنجارها، در همکاری متقابل کار می کنند. (دشتپند و زالتمن، ۱۹۸۷)
صحت اطلاعات: صحت اطلاعات به درجه درستی اطلاعاتی گفته می شود که برای یک دپارتمان از سازمان فراهم می گردد. (اندرسون و همکاران، ۱۹۸۱)
استراتژی: استراتژی واژهای است که همانند واژههای رهبری، لجستیک و عملیات از مدیریت نظامی سرچشمه گرفته است و در این حوزه برای تشریح شیوهای که به آن وسیله، نیروهای نظامی به هدفشان دست یابند، به کار میرود(فاولر، 1996). از نظر معناشناسی استراتژی ریشه یونانی دارد و ابتدا به صورت «استراتگوس» و به مفهوم یک نقش(یک فرمانده در نقش فرماندهی یک ارتش) به کار میرفت. پس از آن به معنای هنر یک فرمانده نظامی تعبیر شد که به مهارتهای رفتاری و رواشناختی فرمانده اشاره داشت. در حدود 450 سال پیش از میلاد به معنای مهارت مدیریت(اداره، رهبری و قدرت) به کار رفت. این واژه در زمان اسکندر(330 پیش از میلاد) به مهارت بهکارگیری نیروها برای غلبه بر مقاومت و مخالفت و ایجاد یک نظام یکپارچه دولت جهانی اشاره داشت(مینزبرگ و همکاران، 1999).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
متغیر پرسشنامه استراتژی بازاریابی به وسیله گویه های 1 تا20 سنجیده می شود.
.مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
منابع | سوالات |
اعتماد میان فردی | بر اساس مدل(کسزی و بیمنز ، ۲۰۱۶) |
3-1 |
رقابت میان فردی |
بر اساس مدل(کسزی و بیمنز ، ۲۰۱۶) | 6-4 |
رسمی سازی | بر اساس مدل(کسزی و بیمنز ، ۲۰۱۶) |
10-7 |
صحت اطلاعات |
بر اساس مدل(کسزی و بیمنز ، ۲۰۱۶) | 14-11 |
استراتژی بازاریابی | بر اساس مدل(کسزی و بیمنز ، ۲۰۱۶) |
20-15 |
روایی و پایایی پرسشنامه:
متغيرها |
تعداد سوال ها | سطح قابل قبول | ضريب آلفاي کرونباخ |
اعتماد میان فردی | 3 | 7/0 |
88/0 |
رقابت میان فردی |
3 | 7/0 | 84/0 |
رسمی سازی | 4 | 7/0 |
79/0 |
صحت اطلاعات |
4 | 7/0 | 70/0 |
استراتژی بازاریابی | 6 | 7/0 |
73/0 |
کل پرسشنامه |
20 | 7/0 |
785/0 |