پرسشنامه استاندارد گرایش کارآفرینانه هاگس و مورگان (2007)
پرسشنامه استاندارد استاندارد گرایش کارآفرینانه توسط هاگس و مورگان در سال (2007) طراحی شده است. و بر اساس طیف لیکرت (خیلیکم تا خیلی زیاد)نمره گذاری شده است. و الفای کرونباخ به دست امده بالای 0/70 می باشد.
تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه
گرایش کار افرینانه:
از نظر لامپکین و دس (1996) پرسشنامه گرایش کارآفرینانه عبارت است از فرايندها، تجارب و فعاليتهاي تصميمگيري كه منجر به “ورود جديدي” ميگردد.
گرایــــش به کارآفــــرینی (EO) (Interpreneurial orientation) متفاوت از کارآفرینی است بهدلیل اینکه کارآفرینی به مطالعه افراد میپردازد و تفاوت بین کارآفرینی و EO یک تمایز بین محتوا و فرآیند است. لامپکین و دس کارآفرینی را بهعنوان عمل ورود به بازارهای جدید یا از قبل تاسیس شده همراه با کالاها یا خدمات جدید تعریف کردهاند.
کارآفرینی آنچه را اتفاق میافتد توضیح میدهد و گرایش به کارآفرینی توصیف میکند که چطور ورود به بازارهای جدید و ارائه محصولات جدید میتواند تداوم داشته باشد؛ همینطور گرایش به کارآفرینی انتقال از سطح فردی به سطح سازمانی است.
بنابراین، دیدگاه مهمی که فرآیند کارآفرینی را به استراتژیهای سازمان پیوند میدهد گرایش به کارآفرینی است. براساس این نظر، هر سازمان طیفی از حالت انفعال یا محافظهکار تا جسور و تهاجمی۱ یا کارآفرین بودن را دربرمیگیرد.
گرایش کار افرینانه
زمانی که سازمان جسور و تهاجمی است نوآوری، ابتکارعمل و ریسکپذیری ازجمله استراتژیهای سازمان محسوب میشود و سازمان بر شناسایی فرصتها، ارزیابی و بهرهبرداری از آن تاکید میکند، اما سازمانهای منفعل چنین ویژگیهایی را ندارند.
سازمانهایی که بر فرآیند کارآفرینی تاکید دارند استراتژیهای سازمانیشان نوآوری، ابتکارعمل و ریسکپذیری است.
سازمانهایی که گرایش به کارآفرینی دارند در طیف رقابت تهاجمی۲ قرار دارند و دارای ویژگیهایی نظیر میزان تعهد منابع، سازمان ریسکهای مرتبط با تخصیص منابع جهت دستیابی به نوآوری و بهبود سهم بازار هستند.
ابعاد، مولفهها و شاخصهای گرایش به کارآفرینی
پدیده رفتار کارآفرینی سطح سازمان یا گرایش به کارآفرینی (EO) بهعنوان نیروی محرک فعالیتهای کارآفرینی توسط سازمانها پیگیری میشود که در بیست سال گذشته محور اصلی بررسیهای کاربردی و تئوریک بوده است. لامپکین و دس، دو بعد مبارزه رقابتی و توانایی برای اقدامات مستقلانه (استقلال عمل) را به مفهوم EO اضافه کردند. سایر پژوهشگران، ابعاد دیگر را نظیر ایجاد انگیزش و گرایش بلندمدت افزودهاند.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:5
سوالات:18
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5