پرسشنامه کیفیت ارتباطات (چن و همکاران؛ 2014)
پرسشنامه کیفیت ارتباطات توسط چن و همکاران در سال 2014 ساخته شد.و پرسشنامه دارای 6 سوال در 2 بعد می باشد. این پرسشنامه توسط نوری(1394) اعتباریابی شده است. با استفاده از طیف لیکرت(خیلی کم تا خیلی زیاد) نمره گذاری شده است و الفای کرونباخ کل پرسشنامه به دست امده782/0 باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه استاندارد کیفیت ارتباطات:
کروسبی و همکارانش (1990) بیان کردند که کیفیت ارتباطات در برگیرنده ی رضایت و اعتماد مشتری در برخورد با شرکت ارائه داهنده خدمات است(لین و همکاران، 2012). در موضوعات خرید آنلاین بعد از جذب و افزایش تمایل مشتریان به خرید آنلاین، نکته ی مهم دیگری که باید بسیار به آن توجه کرد اعتماد و رضایت مشتریان است. مقوله ی اعتماد یکی از اساسی ترین و مهمترین مولفه ها در خرید آنلاین است. اعتماد و روابط مرتبط با آن بین مصرف کنندگان و فروشندگان یکی از مهمترین عوامل تداوم پذیری در خرید و فروش بین دو طرف معامله می باشد که باید محسوس و ادراک شده باشد(چرونویچ، 2012). یکی دیگر از معیارهای اساسی و بنیادین موفقیت سیستم اطلاعات رضایت کاربر می باشد. ارزیابی رضایت وعوامل تعیین کننده ی آن امرمهمی برای تخمین و ارزیابی ارزش و اثربخشی و کارایی سرمایه گذاری سیستم اطلاعات محسوب می شود(نوری، 1394).
رضایت :كاتلر وآرمسترانگ(1996) رضايت را به عنوان سطح وضعيت احساسي منتج شده از مقايسه بين عملكرد ادراك شده ي با انتظارات شخصي مشتری تعريف كردند(چن و همکاران، 2014).
اعتماد: اعتماد به عنوان یک قصد ونیت رفتاری یا رفتار حاوی اعتماد است كه در برگیرنده ی حسن نيت به عمل یا کاری است و به عنوان یک باور و حس اعتماد به نفس، نگرش یا انتظارات مشتريان را تحت تاثير قرار مي دهد(کیم و همکاران، 2011).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور کیفیت ارتباطات نمرهاي است كه کارکنان به سوالات6 سوال پرسشنامة کیفیت ارتباطات میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
منابع | سوالات |
رضایت | (چن و همکاران؛ 2014) |
1-3 |
اعتماد |
(چن و همکاران؛ 2014) |
4-6 |
کیفیت ارتباطات
ارتباطات فرایند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط همسان بودن معانی بین آنها است. معنا در علم ارتباط شامل مفاهیم ذهنی و احساسات هر دو میشود. ارتباطات فرایندی ست که در آن معنا بین موجودات زنده تعریف و به اشتراک گذاشته میشود. ارتباط به یک فرستنده، پیام و گیرنده درنظرگرفته شده نیاز دارد، هرچند گیرنده نیاز ندارد حضور داشته باشد یا از منظور فرستنده برای برقراری ارتباط در زمان ارتباط آگاه باشد؛ بنابراین ارتباطات میتواند در سرتاسر مسافتهای گستردهٔ زمانی و مکانی رخ دهد. ارتباطات نیازمند آن است که بخشهای ارتباط ناحیهای از مشترکات ارتباطی را به اشتراک بگذارند.