پرسشنامه مقیاس ارزشی شوارتز
پرسشنامه مقیاس ارزشی شوارتز ابزار مورد استفاده در این پژوهش زمینه یابی ارزش های شوارتز بود. شوارتز بر اساس پیمایش ارزشی راکیچ زمینه یابی بررسی ارزشهای خود را (svs) ساخت. پرسشنامه شوارتز مشتمل بر 57 ارزش است که شامل 30 ارزش غایی و 27 ارزش ابزاری هستند (دلخموش، 1386)
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
همهی افراد میخواهند با داشتن تیمها و پروژههای مقرون به صرفه و کمهزینه، عملکردی سودآور و اثربخش داشته باشند. هیچ کس نمیخواهد اهداف کوتاهمدت خود را نادیده بگیرد، اما قربانی کردن سودآوری بلندمدت برای سودهای کوتاهمدت، استراتژی مناسبی نیست. در نهایت، باید توانایی سودآوری در بلندمدت را در خود ایجاد کنید و به حداکثر برسانید. یکی از راههای رسیدن به این هدف، استفاده از مدیریت مبتنی بر ارزش (VBM) است.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور پرسشنامه استاندارد مقیاس ارزشی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات57 سوال پرسشنامة مقیاس ارزشی میدهند .
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
منابع | سوالات |
مقیاس ارزشی | (دلخموش، 1386) |
1-57 |
مقیاس ارزشی
در رویکرد مدیریت مبتنی بر ارزش (VBM)، هدف کلی به حداکثر رساندن ارزش سازمان است که به این معناست که تصمیماتی که امروز گرفته میشوند صرفاً برای دستیابی به سود کوتاهمدت نباشند. اگر تأثیرات بلندمدت تصمیمات خود بر سودآوری و پایداری سازمان خود را در نظر داشته باشید، بازتاب آن را درآینده و در جریان نقدی به دست آمده توسط سازمان، مشاهده خواهید کرد.
VBM از افراد و کارکنان شرکت میخواهد تا همانند صاحبان شرکت فکر کنند و تصمیماتشان را به گونهای اتخاذ کنند که در نهایت به سود شرکت باشد. مدیران باید به طور مداوم به دنبال رشد فرصتها و سرمایه گذاری روی فرصتهایی باشند که به خلق ارزش منجر شوند و از سرمایههای شرکت به شیوهای استفاده کنند که موفقیت بلندمدت آن را تضمین کند.
مقیاس ارزشی
یکی از اصول بنیادی VBM، اعتقاد به این موضوع است که جریان نقدی و رشد در آینده، منبع ارزش سازمان هستند. طرفداران رویکرد VBM تصمیمات خود را صرفاً با تکیه بر مقیاسهای مالی و برپایهی شاخصهای حسابداری (نظیر درآمد فصلی، سود هر سهم و نسبت قیمت سهم به سود بهدست آمده) اتخاذ نمیکنند. این کار ممکن است کار دشواری باشد به ویژه هنگامی که فشار قابل توجهی از طرف سرمایهگذاران موقت بر شرکت و مدیران آن اعمال میشود.
VBM هم یک نوع فلسفه است و هم نوعی روش شناسایی. این رویکرد مشخص میکند که تصمیماتی که به صورت روزانه اتخاذ میکنید همگی در ارزش سازمان نقش دارند. بنابراین VBM باید در کل سازمان جاری شود و نه فقط در سطح مدیران و هیئت مدیره. افراد در سطوح مختلف سازمان باید در حرکت به سوی این ارزش کلی مشارکت داشته باشند.