پرسشنامه درگیری تحصیلی (زرنگ؛1392)
پرسشنامه درگیری تحصیلی توسط زرنگ(1391) و بر اساس مبانی نظری(مدل نظری لینن برینگ وپیننتریج) وبه منظور سنجش درگیری تحصیلی طراحی شد. این مقیاس دارای سه بعد(شناختی، انگیزشی و رفتاری) است. بعد شناختی آن با 19گویه، بعد انگیزشی آن با 10گویه و بعد رفتاری آن با 9 گویه سنجیده می شود و در مجموع 38 گویه را تشکیل می دهند. نمونه ای از گویه های آن در ابعاد مختلف به شرح زیر است:
بعد شناختی: هنگام مطالعه سعی می کنم موضوعات را با چیز هایی که از قبل فهمیده ام ربط دهم.
در بعد انگیزشی: بیشتر اوقاتم را در کتابخانه می گذرانم.
در بعد رفتاری: از انجام تکالیف و فعالیتهای مدر سه ای لذت می برم.
گزینه ها بر اساس طیف لیکرت 5 درجه ای(همیشه درست=5،گاهی درست=4،گاهی درست وگاهی نادرست=3،گاهی نادرست=2 و همیشه نادرست=1) تنظیم شده اند
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
اگرچه تعاریف مختلفی از درگیری تحصیلی شده است، متخصصان تعلیم و تربیت تمایل دارند که درگیری تحصیلی را مساوی با درگیرشدن دانشآموزان در تکالیفی مانند حل مسئله و فعالیتهایی بدانند که منجر به توسعهی مهارتهای سطوح بالای شناختی مانند ارزشیابی، ترکیب و تجزیه و تحلیل در طبقهبندی بلوم میشود. مرتبطکردن درگیری با هر سطح خاصی از یادگیری (۲)، متأسفانه توجه ما را از این واقعیت که یادگیری و درگیری تحصیلی دو مفهوم متفاوتاند و هر کدام علل، ویژگیها، قوتها و محدودیتهای خاصی دارند، منحرف میسازد. مهمتر اینکه توجه ما را از این واقعیت منحرف میکند که نه تنها یادگیری حاصل درگیری تحصیلی است، بلکه ممکن است منجر به درگیرشدن در تکالیف و فعالیتهای تحصیلی شود.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
در این پژوهش منظور پرسشنامه استاندارد درگیری تحصیلی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات38سوال پرسشنامة درگیری تحصیلی میدهند
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
منابع | سوالات |
شناختی درگیری | (زرنگ؛1392) |
1-2-5-6-9-10-13-14-17-18-21-22-25-26-29-30-33-34-37 |
درگیری انگیزشی |
(زرنگ؛1392) | 3-7-11-15-19- 23-27-28-31-35 |
درگیری رفتاری | (زرنگ؛1392) |
4، 8، 12، 16، 20، 24، 32، 36، 38 |
درگیری تحصیلی
معنای دیگر درگیری تحصیلی این است که دانشآموز طوری به آن تکلیف یا فعالیت متعهد میشود که تمام انرژی و منابع درونی خود را برای انجام آن بسیج میکند و خواهد توانست بر تکلیف پافشاری کند. حتی اگر با مشکلی مواجه شود و هیچ پاداش بیرونی برای انجام آن تکلیف وجود نداشته باشد. بنابراین برای اندازهگیری درگیری تحصیلی در وهلهی اول باید میزان توجه و تعهد دانشآموز را اندازهگیری کرد. در واقع دانشآموزانی که توجه و تعهد زیادی دارند، در تکالیف درگیر میشوند، اما آنهایی که توجه زیادی دارند، اما از نظر تعهد ضعیفاند، دانشآموز مطیع و فرمانبردار هستند.