پرسشنامه هوشمند سازی مدارس(جعفری حاجتی؛1385)
پرسشنامه هوشمند سازی مدارس توسط جعفری حاجتی (۱۳۸۵) تهیه و تدوین شده است که شامل ۳۲ سؤال و ۵ مؤلفه (اهداف مدارس هوشمند، نقش معلمان در مدارس هوشمند، نقش دانش آموزان، روشهای ارائه مطالب درسی و امکانات مادی و انسانی) است. این پرسشنامه بر اساس رتبه بندی لیکرت نمره گذاری شده است و طیف آن ۵ درجه ای (خیلی کم = 1 تا خیلی زیاد= ۵) است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مدرسه هوشمند:
مدرسه ای است که در آن روند اجرای کلیه فرآیندها اعم از مدیریت، نظارت، کنترل، تدریس- یادگیری، منابع آموزشی و کمک آموزشی، ارزشیابی، اسناد و امور دفتری، ارتباطات و مبانی توسعه آنها، مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و در جهت بهبود نظام آموزشی و تربیتی پژوهش محور طراحی شده است (سند راهبردی مدارس هوشمند، ۱۳۸۸).
-اهداف مدارس هوشمند
عبارت اند از: ۱) استمرار فرآیند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه ۲) ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شکوفایی کامل استعدادها و بروز خلاقیت های فردی و جمعی دانش آموزان ۳) افزایش حضور، پشتیبانی و مشارکت والدین و گروههای ذی نفع در فرآیند یادگیری دانش آموزان ۴) همراه نمودن کادر آموزشی مدارس با روندهای نوین آموزشی مبتنی بر نیازمندیهای جامعه دانش بنیان ۵) ایجاد محیطی مناسب جهت ارزیابی های مستمر و متناسب با استعداد و پیشرفت دانش آموزان ۶) فراهم نمودن فضای مشارکت و تعامل دانش آموزان و معلمین در فرآیندهای یاددهی و یادگیری ۷) ترویج یادگیری تجربی، پژوهش محوری و دانش آموز محوری در فرآیندهای آموزشی ۸) توسعه ی مهارت های ادراکی، کلامی، اجتماعی، حرفه ای و تخصصی دانش آموزان (سند راهبردی مدارس هوشمند، ۱۳۸۸).
– نقش معلمان در مدارس هوشمند:
در مدارس هوشمند، معلمان در کنار دانش آموزان یاد می گیرند و به جای ارائه یک طرفه آموزش، نقش تسهیل کننده را در خود آموزی و یادگیری دانش آموزان بر عهده خواهند داشت (سند راهبردی مدارس هوشمند، ۱۳۸۸).
– نقش دانش آموز در مدارس هوشمند:
با توجه به دانش آموز محور بودن مدرسه هوشمند، نقش دانش آموز مهم تر است به طوری که در تعیین اهداف آموزشی، دانش آموز با راهنمایی معلم خود اهداف را شکل می دهد، در تعیین وظایف آموزشی، به پیشنهاد معلم وظایف توسط دانش آموز تعیین می گردد، در انتخاب منابع، دانش آموز منابع خود را در نظر می گیرد و از معلم در مورد آنها نظر می خواهد (سند راهبردی مدارس هوشمند، ۱۳۸۸).
– روش های ارائه مطالب درسی:
پرسشنامه استاندارد با هوشمند سازی مدارس تکنولوژی جای کتاب محوری را می گیرد و معلمان با فناوری های جدید نظیر اسلاید پاورپوینت)، واژه نگار و صفحات گسترده و امکانات اینترنتی، مطالب درسی را به خوبی تدریس خواهند کرد (سند راهبردی مدارس هوشمند، ۱۳۸۸).
– امکانات مادی و انسانی:
امکانات مادی عبارت اند از تعداد رایانه ها، نرم افزارهای آموزشی، اینترنت، پروژکتور و … و منظور از امکانات انسانی تعداد کارکنان و متخصصان آشنا به فناوری اطلاعات در مدارس هوشمند است (سند راهبردی مدارس هوشمند، ۱۳۸۸).
)مدارس هوشمند:
در این تحقیق منظور از مدارس هوشمند مدارسی است که در شهر خرم آباد تحت عنوان مدارس هوشمند هستند و از وزارت آموزش و پرورش مجوز دریافت کرده اند و در حال حاضر، دوره های آموزشی را اجرا می کنند.
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
مؤلفه های مدارس هوشمند:
– اهداف مدارس هوشمند:
منظور از تعریف عملیاتی اهداف مدارس هوشمند نمره ای است که افراد مورد پژوهش به سؤال های ۱ تا ۹ پرسشنامه هوشمندسازی مدارس می دهند.
– نقش معلمان در مدارس هوشمند:
منظور از تعریف عملیاتی نقش معلمان در مدارس هوشمند نمرهای است که افراد مورد پژوهش به سؤال های ۱۰ تا ۱۶ پرسشنامه هوشمندسازی مدارس میدهند.
– نقش دانش آموزان در مدارس هوشمند:
منظور از تعریف عملیاتی نقش دانش آموزان در مدارس هوشمند نمره ای است که افراد مورد پژوهش به سؤال های ۱۷ تا ۲۴ پرسشنامه هوشمند سازی مدارس میدهند.
– روش های ارائه مطالب درسی در مدارس هوشمند:
منظور از تعریف عملیاتی روش های ارائه مطالب درسی در مدارس هوشمند نمره ای است که افراد مورد پژوهش به سؤال های ۲۵ تا ۲۸ پرسشنامه هوشمند سازی مدارس میدهند.
– امکانات مادی و انسانی:
منظور از تعریف عملیاتی امکانات مادی و انسانی در مدارس هوشمند نمره ای است که افراد مورد پژوهش به سؤال های ۲۹ تا ۳۲ پرسشنامه هوشمند سازی مدارس میدهند.
مولفه های پرسشنامه :
پرسشنامه |
مولفه ها | سوالات |
هوشمند سازی مدارس | اهداف مدارس هوشمند |
1 تا 9 |
نقش معلمان در مدارس هوشمند |
10 تا 16 | |
نقش دانش آموزان در مدارس هوشمند |
17 تا 24 |
|
روش های ارائه مطالب درسی |
25 تا 28 | |
امکانات مادی و انسانی |
29 تا 32 |