پرسشنامه هیجانات تحصیل( پکران و همکاران؛2002)
پرسشنامه هیجانات تحصیلی: پرسشنامه هیجانات تحصیلی توسط پکران و همکارانش(2002) طراحی شده است. این پرسشنامه مشتمل بر 75 گویه می باشد که با طیف پنج درجه ای لیکرت هیجانات تحصیلی را می سنجد. پرسشنامه حاوی سه گویه (هیجانات مربوط به امتحان، هیجانات مربوط به کلاس، هیجانات مربوط به یادگیری) می باشد. مادههای 1 تا 22 متعلق به هیجانهای مثبت (برای مثال، از کسب دانش جدید لذت میبرم) و مادههای 23 تا 75 متعلق به هیجانهای منفی (برای مثال، مطالعه مرا خشمگین میکند) میباشد. این پرسشنامه در پژوهش نیکدل و همکارانش(1392) اعتباریابی شده است. در این پژوهش مشخص شد ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه پژوهش 88/0 گزارش شده است
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه استاندارد هیجان های تحصیلی: توجه به بحث ارتباط بین هیجان و شناخت و در نظر گرفتن این نکته که کلاس مکان تجارب هیجانی چندگانه شامل هیجانات مربوط به موفقیت یا شکست تحصیلی، پذیرش یا عدم پذیرش بوسیله دوستان و … است، سبب توجه خاص محققان تربیتی به عناصر هیجانی کلاس شده است. به گونه ای که در چند سال اخیر بر تعداد دانشمندانی که بر بافت آموزشی با نگاه هیجانی تحقیق میکنند، افزوده شده است.
باید گفت که اگر چه درک روابط چندگانه و متقابل بین فرایندهای انگیزشی، هیجانی و شناختی یک موضوع نوظهور در تحقیقات روانشناسی تربیتی محسوب میشود. اما برخی تلاشهای نظری برای تعیین این روابط و تمرکز بر هیجانات بر بافت آموزشی صورت گرفته است (فراشاهی، 1394).
دانش آموزان در موقعیت های تحصیلی هیجان های مختلفی را تجربه می کنند. هیجان ها با انگیزش، راهبردهای یادگیری، منابع شناختی، خودگردانی یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه داشته و بر سلامت روان شناختی و جسمانی آنان اثر گذار هستند. هیجان های تحصیلی به طور مستقیم با فعالیت های پیشرفت یا پیامدهای پیشرفت تحصیلی گره خورده اند. این هیجان ها موقعیت های گوناگون حضور در کلاس درس، امتحان و زمان مطالعه را شامل می شوند(پکران ، 2006).
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
هیجان های تحصیلی: منظور از هیجان های تحصیلی در پژوهش حاضر مقدار نمره است که فرد از آزمون استاندارد هیجان تحصیلی پکران و همکاران(2002) کسب می کنند.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه |
منبع |
سوالات |
هیجان های مثبت |
( پکران و همکاران؛2002) | 1-22 |
هیجان های منفی | ( پکران و همکاران؛2002) |
23-75 |