پرسشنامه استاندراد ظرفیتهای سازمانی کیوی پولد(2010)
پرسشنامه استاندارد ظرفیتهای سازمانی توسط کیوی پولد و همکاران در سال 2010 طراحی شد و دارای 22 سوال در 5 بعد می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه ظرفیت سازمانی (organizational capacity) مقولهای است که در ادبیات سازمانی از آن سخن میرود. از تشابه سازمانها و انسانها کمک بگیریم و به جای ظرفیت سازمانی، سعه صدر سازمانی را جایگزین کنیم.
سعه صدر آدمیان متفاوت است. گویی انسانها همچون ظرفهای متفاوتی هستند، با ظرفیتهای گوناگون. گروهی چون انگشتانه هستند؛ کم ظرفیت و کم حجم. توان تحمل و حتی شنیدن حرف مخالف و حتی متفاوت را ندارند. تنگ چشم در دیدگاه و در نتیجه تنگ ظرفیت در تعامل هستند. ظرف وجودشان، جز خودشان را جا نمیدهد. منزل دلشان مهمان غریبه را نمیپذیرد.
دستهای دیگر چون حوض هستند. گرچه پذیرای چند ماهی میشوند، اما تنها اجازه مانور چند متری به ماهیان میدهند. اگر سنگ یا جسم حجیمیدر آن بیفتد، بلافاصله متلاطم میشوند و سرریز.
ظرفیت سازمانی عبارت است از توان بالقوه هر شرکت در به کارگیری موفقیت آمیز مهارتها و منابع سازمانی برای دستیابی به هدفهای سازمان و برآورده کردن انتظارهای سهامداران.
ظرفیت سازمانی عبارت است از توان بالقوه هر شرکت در به کارگیری موفقیت آمیز مهارتها و منابع سازمانی برای دستیابی به هدفهای سازمان و برآورده کردن انتظارهای سهامداران. هدف اصلی توسعه ظرفیت سازمانی، این است که عملکرد آینده هر سازمانی بهبود پیدا کند. ظرفیت سازمانی، شامل: منابع، دانش، و فرایندهایی است که در جهت دستیابی به هدفهای سازمانی به کار گرفته می شوند.
انواع ظرفیتهای سازمانی
ظرفیتهای سازمان، دارای دو بعد اصلی بشرح ظرفیت منابع و ظرفیت مدیریت است. این ابعاد برای تمام سازمانها وجود داشته و از آن استفاده می کنند.
الف) منابع: شامل مواردی است که به گونه سنتی به آن بخش سخت ظرفیت سازمانی می گویند، نظیر: تکنولوژی، منابع مالی و منابع انسانی. منابع یک سازمان، شامل: کارکنان، زیر ساختارها، تسهیلات، تجهیزات و وجوه نقد می شود که در دسترس سازمان قرار دارند.
ب) مدیریت: به شرایطی گفته می شود که تحت آن هدفهای سازمان وضع شده و در آینده به این هدفها جامه عمل پوشانده می شود. فعالیتهای مدیریتی، شامل: برنامه ریزی، هدف گذاری، تعیین مسئولیتها، رهبری، تخصیص منابع، انگیزش و نظارت بر کارکنان و حفظ رابطه با سهامداران است. فعالیتهای مدیریتی میتوانند به فعالیتهای رهبری استراتژیک، مدیریت برنامه و فرایند و شبکه ها و ارتباطات، طبقه بندی شوند.
هر سازمانی برای عملکرد بهتربه حداقل منابع نیاز دارد و به تبع آن نیازمند مدیریت و رهبری شایسته است. سازمانهای مختلف دارای ظرفیتهای مختلفی هستند که بستگی به ماموریت، محیط بیرونی، نقاط ضعف و قوت آن سازمان دارد. به عناصر و فعالیتهای مدیریتی، بخش نرم ظرفیت می گویند.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:5
سوالات:22
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5