پرسشنامه استاندارد انواع بازخورد گالبرایت(2002)
پرسشنامه استاندارد انواع بازخورد توسط گالبرایت در سال2002 ساخته شد و دارای 18 سوال در 3 بخش می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه فرایندی است که بوسیله آن یک سیستم توسط محصولات و خروجی خود تعدیل، کنترل و تغییر می کند.
باﺯﺧﻮﺭﺩ ﻫﻢ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻋﻮﺍﻣﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﺔ ﻛﺎﺭﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻔﻴﺪ ﻭ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺩﺭ، ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍﻡ ﺷﺪﻩ ﺷﺎﻥ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻛﻨﺪ ﺗﺄ ﺛﻴﺮ ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺩﺭ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻭ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻭﺍﻳﻞ ﺳﺎﻟﻬﺎﻱ 1950 موردﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﻲ ﺩﻗﻴﻖ ﺧﻮﺩ، ﺍﺭﺯﺵ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻓﺮﺩﻱ ﻭ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.ﺑﺪﻭﻥ ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻲ ، ﺑﺮﺭﺳﻲ ﻋﻤﻠ ﻜﺮﺩ ﺩﻗﻴﻖ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ،
ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺎﺕ ﻛﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩ ﭘﻲ ﺑﺒﺮﻧﺪ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﺷﺪ ﺩﻫﻨد.ﺍﮔﺮ ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻔﺸﺎﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ، ﺍﻣﺎ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺭﻓﺘﺎﺭﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺼﺤﻴﺢ ﻛﻨﻨﺪ ، ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ، ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺗﻌﻤﻴﻢ ﻳ ﺎﻓﺘﺔ ﻧﺎﺩﺭﺳﺘﻲ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﻬﺎﻱ ﻣﻮﻓﻖ ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺑﺎ ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩ ﻣﺆﺛﺮ، ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺴﻠﻄﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﻻ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭ ﻭ ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩﻱ، ﺑﻌﺪ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﺭﺷﺪ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﻛﺎﺭ ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩ، ﻛﺎﺭﻛﻨﺎﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﻨﺪ. ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩ ﻋﻨﺼﺮ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ، ﺍﻧﮕﻴﺰﺵ و رشد و مهارت است.
به طور ایده ال بازخورد ﺑﻪ ﻓﺮﺍﻳﻨﺪﻫﺎﻱ ﺭﺷﺪ ﻣﺤﻮﺭ ﻭ ﻣﺤﺮﻛﻬﺎﻱ ﻣﺜﺒﺖ ﻣﻨﺠﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻭ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ .
. ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺯ ﺑﺎﺯﺧﻮﺭﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺷﺪ ﻭ ﻋﻤﻠﻜﺮﺩ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﻲ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺻﺤﻴﺢ ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﺳﺘﻪ ﺑﻨﺪﻱ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺟﺪﻳﺪ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻳﺎﺩﮔﻴﺮﻱ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﺟﺪﻳﺪ ﻭ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ
از منظرابزار ارتباط :
باز خورد های شفاهی :مانند گفتگوی معلم با دانش آموزی که در حال حل کردن یک مساله است.
بازخوردهای کتبی یا نوشتاری مانند آنچه معلم بر روی تکالیف دانش آموزان می نویسد.
از نظر محتوا :
بازخوردهای شناختی : بازخوردهایی که به دانش آموزان درباره یادگیری مطالب ومباحث درس ها ارائه می گردد .
بازخوردهای فرا شناختی :بازخوردهایی که درباره ی روش ها ونحوه ی یادگیری دانش آموزان ارائه می گردد.
تعریف مفهومی متغیر:
تعریف عملیاتی:
مولفه:3
سوالات:18
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5