پرسشنامه استاندارد ابعاد سازمان یادگیرنده بر اساس مدل مارسیک و واتکینز (DLOQ)
پرسشنامه استاندارد ابعاد سازمان یادگیرنده که توسط اساتید دانشگاه جورجیا به نام هاي دکتر کارن واتکینس و دکتر مارسیک بر اساس یک مدل یکپارچه از سازمان یادگیرنده در سال 1996 تهیه شده است و در برخی از تحقیقات داخل کشور مورد استفاده قرار گرفته شده است. این پرسشنامه شامل 43 سؤال و 6 گزینه می باشد و هفت مولفه را می سنجد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
پرسشنامه سازمان یادگیرنده، سازمانی است، که با ایجاد ساختارها و استراتژیها، به ارتقای یادگیری سازمانی کمک میکند. این سازمان دارای مهارت و توانایی ایجاد، کسب و انتقال دانش است و رفتار خودش را طوری تعدیل میکند، که منعکس کننده دانش و دیدگاههای جدید باشد.
دیکسون معتقد است که هسته اصلی سازمان یادگیرنـده هـم یادگیـری سازمانی به معنای فرایندی دائمی و عمدی از پروسه های یادگیری برای انتقال دانش سازمانی) و هم مفاهیم مرتبط با دانش است. دراین باره دانشمندان دیگری نظیر آرجریس و پدلر نیز بر یادگیری و دانش در سازمان تاکید دارند.
مارکــوات سازمــان یادگیرنده را این گونه تعریف می کند که سازمانــی است که در آن افراد باقــدرت و بــه صورت جمعی یاد می گیرد و به نحوی تغییر می دهــد که بتواند به شكلی بهتری اطلاعــات را جمــع آوری، مدیریت و استفاده کند تا بدین وسیله به هدف خود، که همانا موفقیت است، دست یابد
پدلــر معتقد است که سازمان یادگیرنده دارای یــازده ویژگی خاص است. رویكرد یادگیری به استراتژی ها، سیاست گذاری مشارکتی، اطلاع رسانی، سیســتم حسابرسی داخلی، تبادل درونی، پاداش هــای منعطف، کارکنان به عنوان مشاهده، ساختارهــای مناسب، تلاش های داخلی، فضای مناســب یادگیــری و رشد و ارتقای همه کارکنان یازده ویژگی سازمــان یادگیرنده از دید پدلر و همکاران ش است
تعریف مفهومی متغیر:
تعریف عملیاتی:
مولفه:6
سوالات:43
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:6