پرسشنامه استاندارد مدیریت تحول گرا کاستگلیون(2002)
پرسشنامه استاندارد مدیریت تحول گرا کاستگلیون دارای 39 سوال طراحی شده است و دارای 3 بعد می باشد.بر اساس طیف لیکرت نمره گذاری شده است. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه مدیریت تحول گرا 87/. می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مدیریت تحول گرا
جیمز مکگرگور برنز (James McGregor Burns) کارشناس حوزهی رهبری در مدیریت در سال ۱۹۷۸ مفهوم رهبری تحولگرا را در کتابی تحت عنوان «رهبری» مطرح نمود. طبق تعریف او رهبریِ تحولگرا فرآیندی است که در آن رهبران و کسانی که از آنها پیروی میکنند به یکدیگر کمک میکنند تا به بیشترین سطح روحیه و انگیزه دست یابند. سپس برنارد ام بس (Bernard M. Bass) مفهوم رهبریِ تحولگرا را گسترش داد. در کتاب او تحت عنوان «رهبری و عملکرد بیش از حد انتظار» آمده است که رهبریِ تحولگرا:
مدلی از صداقت، درستی و انصاف است
اهداف واضح و مشخصی را تعیین میکند
انتظارات بالایی از عملکرد دیگران دارد
دیگران را تشویق میکند
حقوق دیگران را به رسمیت میشناسد و از آنها حمایت میکند
احساسات افراد را برانگیخته میکند
باعث میشود افراد فقط به منافع خود فکر نکند.
برای بهدست آوردن نتایج فوق العاده، الهام بخش افراد میشود.
پس از گذشت بیش از ۲۵ سال از انتشار کتاب بس، رهبریِ تحولگرا به یکی از مهمترین نظریات در رهبری کسب و کار تبدیل شد.
مدیریت تحول گرا
برخی رهبران دقیقاً می دانند که چگونه باید از تفاوت های خود بهره ببرند. افراد دیگری هستند که از تفاوت های شان با دیگران آگاه نیستند، اما باز هم از آنها به شکل مؤثری استفاده می کنند. برای نمونه، ریچارد سِرفِیس، مدیر عامل سابق شرکت بیمه ی پِرل در بریتانیا، همیشه در شرکت قدم می زد و از کارکنانش پیشی می گرفت. او از قدم های سریعش در حکم وسیله ای برای بیان فوریت استفاده می کرد. با این حال، برخی رهبران خوش اقبال هستند که همکاران شان تفاوت های آنها را خاطر نشان می کنند.
گرگ دایک، مدیر عامل بی بی سی این موضوع را این گونه بیان می کند:« شریکم به من می گوید کارهایی به طور غریزی انجام می دهم که خودم درک شان نمی کنم. نگرانی او این است که در این فرآیند درک این تفاوت ها آنها را از دست بدهم.» بدون شک، آنچه مشخص است این است که بیشتر رهبران در ابتدا تفاوت های خود را با دیگران نمی دانند، اما به مرور زمان آنها را تشخیص می دهند و از آنها به شکل مؤثری بهره می برند. برای مثال، پرسشنامه فرانتس هومر، مدیر عامل شرکت راش، اکنون می داند که از احساساتش برای برانگیختن واکنش سایرین استفاده می کند.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
مدیریت کاریزماتیک |
1 تا 9 |
انگیزش فردی |
10 تا 19 |
ملاحظه فردی |
20 تا 29 |
ویژگی های مدیریت تحولگرا |
30 تا 39 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:3
سوالات:39
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5