پرسشنامه استاندارد اخلاق سازمانی و رضایت و تعهد كاركنان چیکوه و همکاران(2004)
پرسشنامه استاندارد اخلاق سازمانی و رضایت و تعهد كاركنان توسط چیکوه و همکاران در سال 2004 طراحی شده است.و دارای 20 سوال در 5 بعد می باشد.
.و بر اساس طیف لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) نمرات 1 تا 5 را قرار داده و الفای کرونباخ به دست امده بالای 0/7 می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
اخلاق سازمانی
پرسشنامه اخلاق سازمانی عبارت از نظام ارزشها و الگوهای اساسی رفتار در سازمان است که در طول زمان شکل گرفته و توسط اعضا مورد قبول واقع شده است.
زمانی که فردی به استخدام سازمانی در میآید، باید ارزشها و فرهنگ آن سازمان را هم بشناسد و آنها را بپذیرد. سازمانهای موفق ارزشها و چشمانداز سازمانشان را نه تنها با کارکنانشان که با مشتریانشان هم در میان میگذارند. به این ترتیب کارکنان متوجه میشوند که از آنها چه انتظاری میرود و آنها چگونه میتوانند به موفقیت سازمانشان کمک کنند.
چشمانداز و ارزشهای سازمان به کارکنان اجازه میدهند که به هدف مشترکی وفادار بمانند و همه با هم سازمان را به آن سمت پیش ببرند. سازمان و افرادش باید فرهنگ و ارزش کشوری که در آن فعالیت میکنند را هم بشناسند و سعی کنند آن را با فرهنگ فردی و سازمانیشان همراستا کنند.
ارزشهای فرهنگی
سازمانها و افراد مخصوصا سازمانهایی که به صورت بینالمللی فعالیت میکنند، باید فرهنگ و ارزشهای افرادی که با آنها کار میکنند را بشناسند تا بتوانند مذاکرات و تراکنشهای مفیدی را با آنها برقرار کنند. درست همانطور که کشورها از فرهنگ شهروندانشان تاثیر میگیرند، سازمانها هم از فرهنگ و ارزش کارکنانشان تاثیر میپذیرند. در دنیای تجارت بینالمللی امروزی، ما باید تفاوت ارزشها و فرهنگها را بشناسیم تا به این ترتیب بتوانیم با سازمانهایی که فراتر از مرزها هستند، کار کنیم.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
رضایت شغلی نسبت به سرپرست |
1 تا 4 |
حمایت مدیریت عالی از رفتار اخلاقی |
5 تا 8 |
جو اخلاقی |
9 تا 12 |
خیرخواهی |
13 تا 16 |
نظم و انضباط |
17 تا 20 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:5
سوالات:20
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5