پرسشنامه استاندارد تعیین سبک رهبری فایفر و همکاران(1974)
پرسشنامه استاندارد تعیین سبک رهبری توسط فایفر و همکاران در سال 1974ساخته شد ودارای 10 سوال می باشدو براسا طیف لیکرت (خیلی کم تا خیلی زیاد) عدد های 1 تا 5 را نمره گذاری شده است
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
سبک رهبری
پرسشنامه تئوری رهبری اقتضائی (موقعیتی)، چهار سبک اصلی رهبری را مشخص میکند. جهت تعیین مناسب ترین سبک با توجه به موقعیت، ابتدا باید سبکی که به آن مستعدتر هستید را درک کنید. این پرسشنامه در ایجاد آگاهی نسبت به این موضوع به شما کمک میکند.
اگر ادبیات سازمانی را بررسی کنیم با مقوله های مهم و اساسی تاثیر گذار بر آن مواجه میشویم که هر یک نیاز به بررسی جامع از زوایای مختلف دارد. یکی از این مقوله ها «رهبری» است که در ادبیات سازمانی به لحاظ اهمیت دارای جایگاه خاصی میباشد و مدت ها است که نظر پژوهش گران و متخصصین امر را به خود جلب کرده است(هاریس ،2014).
با توجه به تغييرات روز افزون در سازمانها در دهه هاي اخير، موضوع مديريت و رهبري سازمان ها يكي از بحث هاي چالش برانگيزي است كه مورد توجه بسياري از صاحبنظران در حوزه مطالعات سازماني ميباشد. بيشتر صاحبنظران با اين موضوع كه بقاي سازمان در دنياي كنوني وابسته به توانايي پاسخ اثربخش به تغييرات ميباشد، توافق نظر دارند(بگیرت و هملیتون ،2015)، بقاء و موفقيت سازمان هاي آينده وابسته به توسعه مهارتهاي رهبري اثربخش در تمام سطوح سازماني ميباشند( برک و همکاران 1999؛ پلند 2013).
سبک رهبری
ورود وضعیت حاد رقابتی در دهه 1980 میلادی عرصه را بر بسیاری از سازمان های بزرگ تنگ کرد و درجه اثربخشی توان موجود آنها را برای پاسخگویی به اوضاع تحول یافته محیطی در معرض چالش قرار داد. از اینرو شمار زیادی از سازمانهای غوطه ور در تلاطم های محیطی در صدد بر آمدند تا با وقوف به درجه ناکارآمدی رویکردهای معمول و متداول رهبری و با تأمل و تجدید نظر در بسیاری از پیش فرض ها و روش های سازمانی، در مقام بازسازی و تجدید بنای خود بر آیند و تلاش کنند تا با مبادرت به ایجاد تغییرات اساسی و تحول در شاکله و زیر بناهای سازمانی، مزیت های راهبردی نوینی را به عرصه های حاد رقابتی وارد نمایند (روبرگ ،2016).
از طرف دیگر از آنجا که دستیابی به دانش برتر، رمز موفقیت در سازمانها به منظور دستیابی به مزیت های رقابتی و اثربخشی سازمان به حساب آمد، اهتمام فراوانی در زمینه دانش اندوزی و تجهیز دست اندرکاران سازمانی به بالاترین درجه از مراتب دانش مورد نیاز به کار بسته شد. با ظهور نسل جدیدی از کارگزاران دانش محور، اقتضائات و فضای جدیدی در عرصه فعالیت های سازمانی حاکم گردید و سازمانها دیگر نمیتوانستند با بهره گیری از سازوکارهای شدید بروکراتیک و اقتدار سنتی خود به خوبی و به صورت اثربخش از عهده سرپرستی کارکنان دانش محور بر آیند(بگیرت و هملیتون ،2015).
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:1
سوالات:10
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5