پرسشنامه استاندارد موانع اجرای مدیریت کیفیت
پرسشنامه استاندارد موانع اجرای مدیریت کیفیت جامع توسط نگای و چنگ در سال 1997 طراحی شده است و دارای 17 سوال در 4 بعد می باشد.بر اساس طیف لیکرت (کاملا مخالفم تا کاملا موافقم)نمره گذاری شده است. آلفای این پرسشنامه بالاي 70 درصد بدست امد که نشان دهنده پایایی قابل قبول این پرسشنامه می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
مدیریت کیفیت جامع
پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع عبارت است از یک رویکرد برای بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات از طریق مشارکت همه سطوح و وظایف شرکت .
هال اظهار ميدارد:كيفيت مفهومي داراي تغيير است. از كيفيت درذهن افراد مختلف معاني متعددي متبادر ميشود، لذا مفهوم كيفيت در نظر مشتري الزاما با مفهوم آن در نظر متخصص يا مدير سازمان يكسان نخواهد بود( هال، 1999).
اكنون اين پرسش مطرح ميشود كه «مديريت كيفيت فراگير، تا چه اندازه بر فرآيندهاي سازمانهاي امروزي تاثير گذارده و در آنها نفوذ كرده است؟» يا اصولا «اين نگرش جايي در عمليات آنها دارد يا خير؟» در پاسخ بايد گفت: «بهرغم تمامي نقاط قوتي كه براي اين روش برشمرديم، به دلايلي از سوي برخي از سازمانها مورد استقبال قرار نگرفته است» برخي از اين اسباب عبارتند از(ايشيکاوا،1376):
1) از آنجا كه تغييرات فرهنگي، بدون پيشزمينه تغييرات فردي قابل حصول نميباشد، همچنين نبود يك رهبر كه اين تحولات را راهبري نمايد، باعث بروز ناكامي در زمينه فوق ميگردد.
۲) مديريت كيفيت فراگير و چالشهاي دولتي از آنجا كه دولتها تغييرات بنيادين را اغلب به صورت تغييرات محيطي همچون خصومت فزآينده، نارضايتي روز افزون و كاهش منابع تامين وجوه تجربه نمودهاند، با چنين فراگردهايي كه منجر به تحولات اساسي ميشود دست كم در عمل همراهي نميكنند.
۳) مديريت كيفيت جامع و اهداف استراتژيك از آنجا كه سازمانها غالبا در همان گام اول كه تبيين و تعيين استراتژيهايي جهت اجرا و پياده سازي رويكردهاي TQM در فرآيندهاي سازمان ميباشد به بيراهه ميروند و حتي آگاهانه و ناآگاهانه از تدوين چنين راهبردهايي غفلت ميكنند يا آن را بي اهميت ميپندارند قادر به اجراي اين نگرش نبوده يا پس از مدت كوتاهي با ناكامي در اجراي آن روبهرو ميشوند در اين حالت به جاي مقصر دانستن خويشتن نوك پيكان نقص و كم كاري را به سوي TQM نشانه ميروند و سرخورده شده و از اجراي آن صرفنظر ميكنند.
مولفه های پرسشنامه :
مولفه های پرسشنامه |
سوالات |
موانع فرهنگی و کارکنان |
1 تا 4 |
موانع مربوط به زیرساختار |
5 تا 10 |
موانع مدیریتی |
11 تا 14 |
موانع سازمانی |
15 تا 17 |
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:4
سوالات:17
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5