پرسشنامه انگيزش خود تعيين شده – رايان و کانل (۱۹۸۹)
پرسشنامه انگيزش خود تعيين شده : به منظور سنجش انگيزش خود تعيين شده تحصيلي از پرسشنامه خود تنظيمي تحصيلي[1] ASRQ که توسط رايان و کانل (1989) طراحی شده است، استفاده کرد. رایان و کانل (1989) بر اساس نظریات درونی سازی خودمختاری، پیوستار خود تنظیمی فرد بر اساسا منابع علیت ادراک شده (منابع تنظیمات رفتاری درونی و بیرونی) برای انجام یک فعالیت توسعه دادند.
اين پرسشنامه استاندارد به دلايل دانشآموزان براي انجام دادن فعاليتهاي درسي مربوط ميشود. در اين پرسشنامه چهار سوال در ارتباط با اين که چرا دانشآموزان رفتارهاي درسي مختلف را انجام ميدهند پرسيده ميشود. هر سوال با چند پاسخ دنبال ميشود که چهار سبک تنظيمي به کار رفته در مقياس را نشان ميدهند. اين مقياس شامل 32 ماده ميباشد که هر ماده بر روي يک مقياس 7 درجهاي از 1 (کاملأ نادرست) تا 7 (کاملأ درست) نمرهگذاري ميشود. براي هر فرد نمرهي متوسط در تمام مادهها و در هر خرده مقياس بدست خواهد آمد. اين مقياس شامل چهار خرده مقياس مي باشد که عبارتند از:
الف. تنظيم بيروني: که توسط مادههاي 2، 6، 9، 14، 20، 24، 25، 28، 32 سنجيده ميشود.
ب. تنظيم درون فکني شده: که توسط مادههاي 1، 4، 10، 12، 17، 18، 26، 29، 31 سنجيده ميشود.
پ. تنظيم یافت یافته: که توسط مادههاي 5، 8، 11، 16، 21، 23، 30 سنجيده ميشود.
ت. انگيزش دروني: که توسط مادههاي3، 7، 13، 15، 19، 22، 27 سنجيده ميشود.
[1] .Academic Self – Regulation Questionnaire(ASRQ).
روایی و پایایی پرسشنامه انگيزش خود تعيين شده
رایان و کانل (1989) پایایی این مقیاس را با روش آلفای کرونباخ 82/0گزارش کرده اند. در پژوهش یاراحمدی و همکاران (1389) برای این مقیاس ضریب آلفای 78/0 به دست آمد. در پژوهش یاراحمدی (1390) برای این مقیاس ضریب آلفای کرونباخ 0.87 به دست آمد و در پژوهش متقی و همکاران (1394) بر روی گروه مقدماتی، پایایی به روش ضریب آلفای کرونباخ 0.92و به روش بازآزمایی (به فاصله سه هفته) پایایی مقیاس 0.82 بدست آمده است. همچنین روایي سازه پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملي اکتشافی بررسی شد. در نتایج حاصل از تحلیل عاملی، بار عاملی سئوالات، مجموعاً 71 درصد واریانس پرسشنامه را پیش بینی می کند.