پرسشنامه عملکرد بازاریابی (سریک و همکاران ؛2014)
پرسشنامه عملکرد بازاریابی:پرسشنامه عملکرد بازاریابی توسط سریک و همکاران (2014) طراحی و اعتباریابی شده است، پرسشنامه شامل 4 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، این پرسشنامه توسط حقیقی (1393) اعتباریابی شده است.
تعاریف نظری
عملکرد بازاریابی:
به توانایی سازمان برای افزایش فروش، ارتقای موقعیت رقابتی شرکت، توسعه محصول جدید، بهبود کیفیت محصول، کاهش زمان تحویل کالا یا خدمات به مشتریان، گسترش سهم بازار وغیره در مقایسه با دیگر رقبا در یک صنعت خاص اشاره دارد(قلی زاده توچائی و همکاران، 1391).
در منابع اقتصادي كلمه بازاريابی به صورت مختلفي تعريف شده است كه اكثر آنها بازاريابي را شامل كليه مراحل فروش و هر عملي كه بتواند زودتر و سريعتر كالا را به فروش رساند ميدانند در حالي كه بازاريابي داراي مفهوم وسيعتري نيز هست و شامل عمليات مختلف ديگري نيز ميشود كه توزيع و فروش و نيز مراحلي از فرايند بازاريابي را تشكيل ميدهند.
از ديرباز امر بازاريابي به عنوان رويكردي مصرفكننده گرا با هدف ارايه خدماتي بهتر از رقبا در جهت جلب رضايت مصرفكنندگان مطرح بوده، ولي با وجود اين بازاريابي به عنوان شاخهاي از دانش اقتصادي با گسترش مبادلات، تنوع در ارائه کالاها و همچنین افزایش عرضهکنندگان در دهههای اخیر اهمیت بیشتری یافته است(رادی پور و بریم نژاد، 1392).
بازاريابي، شناخت كردار مصرفكنندگان، سنجش آن، تبديل اين اطلاعات به برنامهريزي محصولات توليدي با هدف رفع نيازها ميباشد. به عبارتي بازاريابي تلاش آگاهانه است براي تخصيص بهينه منابع و ايجاد نوعي تخصص در بازار. سازمانها بايد بازار هدف خود را بيابند تا بتوانند نيازهاي آن را بهتر شناسايي كرده، محصولات و خدمات مناسب با آنها را تهيه و تامين كنند.
اساس حركت بازاريابي جلوگيري از هدر رفتن منابع و امكانات گوناگون ميباشد. بازاريابي يعني بخشبندي يا تنظيم بازارها و تعيين محصولات، براي مناسبترين بازارها(مهدیپور، 1384).
تعاریف عملیاتی
پرسشنامه استاندارد عملکرد بازاریابی : بر اساس پرسشنامه استاندارد عملکرد بازاریابی سریک و همکاران(2014) سنجیده می شود.
روایی و پایایی
در مطالعه حقیقی(1393) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد ، نظر خواهی شد و مورد تایید قرار گرفت.
مقادیر آلفای کرونباخ پرسشنامه در پژوهش حقیقی(1393)
متغیر |
آلفای کرونباخ |
عملکرد بازاریابی |
896 % |