پرسشنامه هویت برند (بلوچی و همکاران، 1394)
پرسشنامه هویت برند : این پرسشنامه دارای 6 سوال بوده و هدف آن ارزیابی هویت برند (ارزیابی میزان تعلق افراد به برند) می باشد. طیف پاسخدهی آن از نوع لیکرت پنج گزینه ای می باشد که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:
عنوان |
کاملا مخالفم | مخالفم | نظری ندارم | موافقم | کاملا موافقم |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 |
5 |
پرسشنامه استاندارد برای بدست آوردن امتیاز کل، امتیازات مربوط به تک تک سوالات را با هم جمع نمائید. این امتیازدامنه ای از 6 تا 30 خواهد داشت. برای تفسیر نتایج از جدول زیر پیروی نمائید:
امتیاز |
تفسیر |
کمترا ز 10 |
میزان تعلق به برند کم |
بین 20-11 |
میزان تعلق به برند متوسط |
بالاتر از 21 |
میزان تعلق به برند زیاد |
هویت برند دقیقا به چه معناست؟
هویت برند از گفتهها و پیام برند، ارزشهای سازمان، نحوه تعامل با مشتریان، نحوه عرضه محصولات و احساس مشتریان در رابطه با برند شما تشکیل شده است. هویت برند شما منعکس کنندهی شخصیت کسب و کار و وعدههایی است که به مشتریان میدهید. به عبارتی سادهتر، هر محصول بر مشتریان اثر به خصوصی میگذارد و هویت برند، به این فرآیند شکل میدهد.
برای مثال، هنگامی که صحبت از برند کوکاکولا به میان میآید، بی درنگ لوگو و رنگ قرمز آن به ذهن میرسد. رنگ قرمز این لوگو اعتماد به نفس را تقویت کرده و تایپوگرافی آن لذت و هیجان را یادآور میشود. به علاوه، طراحی قوطیهای کوکاکولا منحصربه فرد است و حس اعتماد کاربر را جلب میکند. این بخشی از آن چیزی است که کوکاکولا را به یک برند تبدیل کرده، نه لوگوی آن!
چرا داشتن هویت برند منحصر به فرد تا این اندازه مهم است؟
همان طور که گفته شد، برندها در ذهن و قلب مشتریان زندگی کرده و در همانجا نیز تکامل مییابند. به همین دلیل، سرنوشت هر برند و آینده آن کسب و کار تا حد زیادی به هویت برند گره خورده است. در ادامه به 5 عنصر کلیدی برای ایجاد یک هویت برند منحصر به فرد و اهمیت توسعه هر کدام اشاره خواهیم کرد.
1. صورت ظاهری کسب و کار
لوگوی برند شما صورت ظاهری کسب و کار شماست. اما خوشایند یا جذاب به نظر رسیدن آن به تنهایی کافی نیست، چرا که لوگو نقش مهمی در انتقال هویت برند ایفا کرده و به مخاطب میگوید که این تصویر مساوی با کدام سازمان است.
2. اعتبار و اعتماد
داشتن هویت برند نه تنها به تثبیت نام برند در ذهن افراد کمک میکند، بلکه برند شما را در بازار قدرتمندتر میسازد. برندی که ثبات رویه داشته و صورت خود را حفظ میکند، علاوه بر معتبر ماندن در میان رقبا، میتواند تا حد زیادی اعتماد مشتریان خود را نیز جلب نماید.
3. اثرگذاری تبلیغات
هویت برند شما میتواند در حکم یک قالب و پیشفرض برای ماهیت تبلیغات شما و پیام آن در نظر گرفته شود. این تبلیغات میتواند شامل تبلیغات تلویزیونی، محیطی، فعالیتهای بازاریابی BTL، تا انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ شود. یک برند شناخته شده با وجههی مشخص راحتتر میتواند خود را پروموت کرده و مشتریان بالقوه خود را تحت تاثیر قرار دهد. فراموش نکنید که اثربخشی تبلیغات تا حد زیادی به ثبات در انتقال پیام و نمایان کردن هویت یکسان در تمام کانالهای بازاریابی بستگی دارد.
4. ماموریت سازمان
هویت برند به حرکت سازمان شما جهت میدهد. بدون داشتن هویت برند، تدوین بیانیه ماموریت سازمان امکان پذیر نیست. زمانی که یک هویت منحصر بهفرد را برای برندتان ساختهاید، در حقیقت نمایندهی آن هستید و لازم است اهداف، چشمانداز و ماموریت سازمان خود را در همان راستا تعریف کنید. برای مثال، برندی که ادعا میکند دوستدار محیط زیست است، نمیتواند محصولات غیر قابل بازیافت تولید کند.
5. جذب مشتریان جدید و راضی نگهداشتن مشتریان فعلی
یک هویت برند منحصر به فرد، با ظاهری موجه، مورد اعتماد و همراستا با ماموریت سازمان، میتواند مخاطبان خود را به مشتری تبدیل کند. هنگامی که مخاطب به مشتری تبدیل شود، همان هویت برند قادر است احساس تعلق را در او برانگیخته و انگیزهای قوی برای تبدیل شدن به حامی برند در او ایجاد .کند. فراموش نکنید که یک محصول خوب میتواند مشتری جذب کند، اما یک برند قوی، مشتری وفادار و حامی تولید خواهد کرد
روایی و پایایی
در پژوهش بلوچی و همکاران (1394) با استفاده از نظر اساتید روایی محتوای این مقیاس تایید گردید و پايايي آن با استفاده از روش آلفاي كرونباخ 72/0 به دست آمد كه ضريب مطلوبي براي اين پرسشنامه محسوب مي شود.