پرسشنامه تغییر سازمانی (میل،2003)
پرسشنامه تغییر سازمانی : پرسشنامه استاندارد تغییر سازمانی میل (2003) که شامل 10گویه می باشد.
تغییرات سازمانی، یک ابتکار استراتژیک است که تقریبا بر عملیات و عملکرد سازمان تاثیر می گذارد. عواملی وجود دارد که موجب تغییرات می شوند و تقریبا همیشه نیاز است که مورد توجه قرار گیرند. عوامل اصلی که باعث تغییرات در کسب و کار می شوند، محیط داخلی و خارجی هستند.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه
پرسشنامه استاندارد رابرت،(2008) تغییر را بر اساس فرهنگ لغت وبستر چنین تعریف میکند: تغییر یعنی برداشتن یا گذاشتن یک چیز در محل دیگر. تغيير در سازمان ها نيز به اين معناست كه فعاليت هاي سازمان از وضعيت موجود به كي وضعيت متفاوت در مي آيد.
برای این که تغییر در سازمان اجرا شود موانعی وجود دارد که مانع اجرای آن میشود این موانع عبارتنداز:موانع
فردی که شامل: تصورغلط کارکنان سازمان از تغییربه این صورت که تغییر فقط اثر منفی دارددر صورتی که
اینطورنیست.نبودن هماهنگی و همکاری،عدم اطمینان،ترس ازدست دادن مقام وموقعیت شغلی ،عادت کردن به وضعیت موجود،ترس از ناشناخته ها. مقاومت در برابر تغییر را میتوان این گونه تعریف کرد که عبارت است از فرد یا گروهی که دست به کارهایی میزنند تا تلاش برای ایجاد تغییر را متوقف یا در آن اخلال ایجاد کنند. نفس مقاومت میتواند شکلهای مختلفی به خود بگیرد مثل تضعیف زیرکانه تغییر یا پنهان کردن اطلاعات در جهت ادامه مقاومت یا مثلا از طریق اعتصاب. (رابینز،2008)
مقیاس پرسشنامه
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت (کاملا مخالفم،1؛ مخالفم،2؛ نه موافقم نه مخالف،3؛موافقم،4؛ کاملا موافقم؛5) میباشد.
-
روایی و پایایی پرسشنامه
دانلود پرسشنامه قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور، خوب ارزیابی و تاييد شده است.
پایایی این پرسشنامه توسط آرش (1389) با آزمون آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار بالای spss بدست آمده است که به ترتیب زیر می باشد.
پرسشنامه تغییر سازمانی
نام متغیر |
میزان آلفای کرونباخ |
تغییر سازمانی |
85/0 |