پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو ، سالانووا و اسچفلی
پرسشنامه فرسودگی تحصیلی : مقیاس فرسودگی تحصیلی را برسو ، سالانووا و اسچفلی(۲۰۰۷) ساختهاند. این پرسشنامه سه حیطه فرسودگی یعنی خستگی تحصیلی، بیعلاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی را میسنجد. پرسشنامه 15 ماده دارد. که با روش درجه بندی لیکرت ۵ درجهای کاملاً مخالف تا کاملاً موافق توسط آزمودنیها درجهبندی شده است.
خستگی تحصیلی ۵ ماده (۱، ۴، ۷، ۱۰، ۱۳مطالب درسی خستهکننده هستند)
بیعلاقگی تحصیلی ۴ ماده (۲، ۵، ۱۱، ۱۴ احساس میکنم نسبت به مطالب درسی علاقه ندارم )
نا کارآمدی تحصیلی ۶ ماده (۳، ۸، ۹، ۱۲، ۱۵ احساس می کنم نمی توانم از عهدهی مشکلات درسی بر بیایم) دارد.
فرسودگی تحصیلی
فرسودگی تحصیلی :بیشترِ دانشآموزان در مواجهه با فرصتی محدود به مسیری اشتباه گام میگذارند؛ آنها فکر میکنند چون زمان کمی در اختیار دارند، باید تمام روزهای خود را در کتابخانه شب کنند تا به نتیجه برسند. بهاینترتیب تمام فعالیتهای خود را تعطیل میکنند و مجنونوار اسیر کتاب و جزوه و کتابخانه میشوند. اما این روش چیزی جز اتلاف وقت و حواسپرتیِ بیشتر عایدشان نمیکند.
پرسشنامه استاندارد این الگوی غلط و رایج، دوری باطل است که در آن، فرایندی خستهکننده را آغاز میکنید و طی آن بهآسانی حواستان پرت میشود. برای جبران این حواس پرتی مجبورید دوباره شروع به خواندن کنید و همهچیز را ازنو آغاز کنید. دوباره حواستان پرت خواهد شد و این روندِ دایرهای، همینطور ادامه مییابد.
این نوع از مطالعه با کمترین میزان بهرهوری ادامه مییابد و باعث میشود دچار فرسودگی تحصیلی شوید یا کلا عطای یادگیری را به لقایش ببخشید. باید بدانید که با صَرف زمانی خیلی کمتر از اینها، میتوان بهشکلی مفید و اساسی چیزهای گوناگونی آموخت.
روایی و پایایی مقیاس فرسودگی تحصیلی
دانلود پرسشنامه پایایی تست فرسودگی تحصیلی را سازندگان آن به ترتیب ۷۰/۰، ۸۲/۰ و ۷۵/۰ برای سه حیطهی فرسودگی تحصیلی محاسبه کرده اند. اعتبار . پرسشنامه فرسودگی تحصیلی را محققان با روش تحلیل عامل تأییدی محاسبه شده که شاخص ها ی برازندگی تطبیقی (CFI) شاخص برازندگی افزایشی (IFI) و شاخص جذر میانگین مجذورات خطای تقریب مطلوب گزارش کردهاند. ضرایب اعتبار . پرسشنامه فرسودگی تحصیلی از طریق همبسته کردن آن با پرسشنامه فشارزاهای دانشجویی به ترتیب برابر با ۳۸/۰، ۴۲/۰ و ۴۵/۰ محاسبه شده که در سطح P<0/001 معنی دار است (نعامی، ۱۳۸۸).
منبع
عبدالزهرا نعامی(1388) رابطه بین کیفیت تجارب یادگیری با فرسودگی تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز