پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا و همکاران(۱۹۸۲)
پرسشنامه سرسختی روانشناختی :آزمون سرسختی توسط کوباسا و همکاران(۱۹۸۲) برای اندازه گیری سرسختی تهیه شده است. این آزمون از ۲۰ سوال ۴ گزینه ای(هرگز، به نردت،گاهی اوقات و اغلب اوقات) تشکیل شده است. این آزمون توسط زارع و امین پور(۱۳۹۰) بر روی دانشجویان دانشگاه پیام نور مورد هنجاریابی قرار گرفت.
عوامل (ابعاد ) پرسشنامه سرسختی
عامل | سوال | نام عامل |
۱ | ۹-۱ | تعهد |
۲ | ۱۶-۱۰ | کنترل |
۳ | ۲۰-۱۷ | مبارزه جویی |
اعتبار مقیاس سرسختی
پرسشنامه استاندارد مطالعات زارع و امین پور(۱۳۹۰) نشان دهنده همسانی درونی مناسب این پرسشنامه می باشد.
نتایج آلفای کرونباخ در جدول زیر گزارش شده است.
نمره کل | تعهد | کنترل |
/۹۱ | ۰/۸۴ | ۰/۸۲ |
روایی پرسشنامه کوباسا
بر اساس تحلیل مولفه های اصلی و چرخش واریمکس بعد از ۷ تکرار ۳ عامل اسخراج شدند. این سه عامل ۱۶/۵۰ درصد کل واریانس آزمون را تبیین می کنند.
کوباسا و مدی(۱۹۹۲) این آزمون را دارای روایی سازه مناسب می دانند
سرسختی روانشناختی
دانلود پرسشنامه طبق فلسفه «اگزیستانسیالیسم » هدف نهایی انسان «خلق معنی شخصی از طریق تصمیم¬گیری و عمل در پیگیری مداوم امکانات» است. بر حسب این نگاه برخی افراد به واسطه برخوردار بودن از مجموعه گرایشات رفتاری پس از تجربه درجات بالایی از استرس در موقعیت¬های گوناگون زندگی همچنان از سلامت روانی برخوردارند. کوباسا (۱۹۷۹) این توانمندی روانشناختی را سرسختی روانشناختی نامید که مشتمل بر سه مؤلفه تعهد، کنترل و به چالش کشیدن است¬(لامبرت، لامبرت و یاماسا ، ۲۰۰۳).
سرسختی روانشناختی به عنوان شیوه¬ای برای مفهوم¬سازی به هم پیوسته ادراک خویشتن از تعهد، کنترل و به چالش کشیدن است که در مدیریت موقعیت¬های استرس¬زا به کار گرفته می¬شود تا آن را به یک تجربه رشدی تبدیل نماید نه یک تجربه ناتوان کننده.
افرادی که در تعهد قوی هستند در پیدا کردن راه¬های تبدیل تجربه¬هایشان به اموری جالب و مهم و درگیر شدن در تجربه¬ها به جای کناره¬گیری از آن ها به خود متکی هستند. افرادی که در کنترل قوی هستند بر این باورند از طریق تلاش می توانند اغلب اوقات بر جریان رخدادهای پیرامون¬شان تأثیر¬گذارند، لذا خود را قربانی منفعل شرایط نمی¬دانند. سرانجام افرادی که در به چالش¬ کشیدن موقعیت¬های استرس¬زا قدرتمند هستند معتقدند، شکوفایی در رشد مداوم خردمندی از طریق آنچه که از تجربه آموخته می¬شود حاصل می¬گردد تا آن که فرآورده شرایط عادی، آسان و امن باشد. اگر¬چه شواهد نشان داده است تعهد، کنترل و به چالش کشیدن به هم وابسته می باشند اما یک مفهوم نیستند؛ آن ها با هم مثبت اندیشی و انعطاف پذیری در برخورد با تکالیف زندگی را موجب می شوند (هاشمی و احمدی، ۱۳۹۴).