پرسشنامه موانع سازمانی تسهیم دانش
پرسشنامه موانع سازمانی تسهیم دانش : هدف: ارزیابی موانع سازمانی تسهیم دانش (رهبری، انگیزش، ارتباطات، خط مشی های ضعیف منابع انسانی، ناکارآمدی سیستم پاداش سازمان، عدم دسترسی به منابع مورد نیاز (مالی، اطلاعاتی و …)، ضعف سیستم ارزیابی کارکنان، فقدان حاکمیت فرهنگ تسهیم دانش، فقدان حاکمیت فرهنگ اعتماد محور، فقدان حاکمیت فرهنگ باز، فقدان حاکمیت فرهنگ سازمانی یادگیرنده، ضعف پشتوانه های ارزشی و اعتقادی، عدم تمایل افراد به استفاده از سیستم های فناوری اطلاعات، فقدان سیستم جامع اطلاعاتی)
این پرسشنامه استاندارد دارای 14 بعد بوده که در جدول زیر ابعاد و شماره سوال مربوط به هر بعد ارائه گردیده است:
بعد | سوالات مربوطه |
رهبری | 3-1 |
انگیزش | 10-4 |
ارتباطات | 12-11 |
خط مشی های ضعیف منابع انسانی | 18-13 |
ناکارآمدی سیستم پاداش سازمان | 22-19 |
عدم دسترسی به منابع مورد نیاز (مالی، اطلاعاتی و …) | 25-23 |
ضعف سیستم ارزیابی کارکنان | 30-26 |
فقدان حاکمیت فرهنگ تسهیم دانش | 36-31 |
فقدان حاکمیت فرهنگ اعتماد محور | 40-37 |
فقدان حاکمیت فرهنگ باز | 46-41 |
فقدان حاکمیت فرهنگ سازمانی یادگیرنده | 50-47 |
ضعف پشتوانه های ارزشی و اعتقادی | 52-51 |
عدم تمایل افراد به استفاده از سیستم های فناوری اطلاعات | 56-53 |
فقدان سیستم جامع اطلاعاتی | 57 |
روایی و پایایی
در مطالعه براز علامه و همکاران (1391) روايي محتواي پرسشنامه از طريق مطالعات كتابخانه اي و نظرخواهي از اساتيد و مربيان پرستاري و مامايي دانشگاه به دست آمد و به منظور تأمين اعتماد علمي از روش همگني دروني (زوج و فرد كردن) استفاده شد كه ضريب پايايي 85 % به دست آمد.