پرسشنامه تداعی برند تیم های ورزشی گلادن و فانک (2002)
پرسشنامه تداعی برند تیم های ورزشی :ارزیابی تداعی برند تیم های ورزشی (نگرشها، منافع، داراییها)
شیوه تکمیل: هر یک از عبارات زیر را خوانده و نظر خود را در خصوص تاثیر آن بر محبوبیت تیم مورد علاقه خود بر اساس گزینه های ارائه شده مشخص نمائید.
این پرسشنامه دارای 3 بعد بوده که در جدول زیر ابعاد و شماره سوال مربوط به هر بعد ارائه گردیده است:
بعد | سوالات مربوطه |
داراییها | 19-1 |
منافع | 28-20 |
نگرشها | 34-29 |
روایی و پایایی
پرسشنامه استاندارد در پژوهش احسانی و جوانی (1391) با استفاده از نظر چند تن از اساتید و کارشناسان روایی صوری این مقیاس تایید گردید و پايايي آن با استفاده از روش آلفاي كرونباخ 82/0 به دست آمد كه ضريب مطلوبي براي اين پرسشنامه محسوب مي شود.
تداعی برند
ارزش یک برند زمانی افزایش چندانی پیدا می کند که مردم در جامعه پس از شنیدن نام برند یا دیدن المان های مرتبط به برند به تداعی مشترکی در ذهنشان دست یابند ، این موضوع در میان برندهای ایرانی خیلی مطرح نیست چون علم برندینگ در بصورت اصولی در کشور رعایت نمیشود و معمولا درآمد زایی عنصر اصلی و مهم در برندینگ از نظر مدیران ایرانی است !!! ولی در واقع برندینگ به معنای خلق یک مفهوم مشترک و حرکت در راستای این مفهوم با هدف اثبات و ایجاد تداعی است.
با توجه به قریب بودن این مضمون در میان ایرانی ها به ارائه ی چند مثال موفق غیر ایرانی و البته تک و توک برندهای ایرانی که بصورت سربسته اقدام به این عمل کرده اند میپردازیم .
بنظر من و با توجه به تحقیقات بازاری که در ایران صورت گرفته است سرشناس ترین تداعی متعلق به برند بنز می باشد . طی تحقیقاتی که چندین سال پیش توسط یکی از دانشگاه های کشور انجام شده است تداعی ذهنی خلق یک طبقه ی اجتماعی و پرستیژ تداعی ذهنی مشترک اکثر افرادی است که نام بنز را می شوند.
ولوو برند قدرتمند دیگری است که در ایران بخوبی به خلق تداعی دست زده است ، برند ولوو با خلق تداعی امنیت به خلق بازاری روبه رشد دست یافته است.
برند داو برند مطرح دیگری است که در ایران با خلق تداعی یک زیبایی طبیعی و محصولات سالم با فاصله ی بسیار نسبت به رقبای ایرانی در میان مخاطبان جامعه ی هدف مطرح شده است.