پرسشنامه رفتارهای یادگیری مک درموت و همکاران 1999
پرسشنامه رفتارهای یادگیری : پرسشنامه رفتارهای یادگیری توسط مک درموت و همکاران (1999) به منظور سنجش رفتار یادگیری در دانش آموزان طراحی و تدوین شده است و در ایران توسط عابدی و همکاران (1392) اعتباریابی شده است. این پرسشنامه دارای 25 سوال و چهار مولفه انگیزه شایستگی، نگرش نسبت به یادگیری، توجه- پشتکار و راهبرد- انعطاف می باشد و بر اساس طیف سه گزینه ای لیکرت با سوالاتی مانند (تكاليف درسي جديد را بدون ترس مي پذيرد.) به سنجش رفتارهای یادگیری در دانش آموزان می پردازد.
تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه
پرسشنامه استاندارد در این تحقیق منظور از رفتارهای یادگیری نمره ای است که پاسخ دهندگان به سوالات 25 گویه ای پرسشنامه رفتارهای یادگیری ورزش می دهند.
ویژگیهای یادگیری
تغییر در رفتار
یادگیری همره با “تغییر” است، به گونهای که بعد از کسب یادگیری موجود زنده (از جمله انسان) رفتارش (بیرونی یا درونی) به یک روش یا حالت جدید تغییر مییابد. این تغییر هم در رفتارهای ساده و هم در رفتارهای پیچیده دیده میشود.
پایداری نسبی
درست است که یادگیری همراه با تغییر است ولی هر تغییری یادگیری محسوب نمیشود، بلکه تغییرات ناشی از یادگیری پایداری (Permanency) دارند؛ و تغییراتی که پایداری نداشته باشند را نمیتوان به یادگیری نسبت داد (نظیر تغییرات ناشی از مصرف دارو یا مواد ، هیجانها ، خستگی و… که پس از رفع اثر دارو ، موضوع هیجان یا رفع خستگی و…تغییرات نیز ناپدید میشوند). فردی که مسئله یا چیزی را یاد گرفته است تغییرات حاصل از آن را همواره با خود دارد و در مواقع لازم به اجرا در میآورد.
تواناییهای بالقوه
دانلود پرسشنامه یادگیری در فرد نوعی توانایی ایجاد میکند، بدین معنی که ” تغییرات پایدار در رفتار” نتیجه تغییر در “تواناییها” است، نه تغییر در رفتار ظاهری. اگر طرف دیگر این تواناییها همیشه مورد استفاده قرار نمیگیرند بلکه بعضی مواقع بصورت بالقوه هستند و هر وقت موقعیت و فرصت استفاده فراهم شود؛ از حالت بالقوه خارج و به حالت بالفعل (عمل) در میآیند. مثلا فردی که دوچرخه سواری را یادگرفته است، اگر موقعیت دوچرخه سواری برای او فراهم نباشد این توانایی بصورت بالقوه در فرد باقی میماند و هر وقت موقعیت و فرصت دوچرخه سواری فراهم شود
توزيع سوالات پرسشنامه
ابعاد پرسشنامه | تعداد سوالها | شماره سوالها |
انگیزه شایستگی | 8 | 1 تا 8 |
نگرش نسبت به یادگیری | 7 | 9 تا 15 |
توجه- پشتکار | 5 | 16 تا 20 |
راهبرد- انعطاف | 5 | 21 تا 25 |
روایی و پایایی پرسشنامه
روایی ابزار جمع آوری داده ها
اعتبار یا روایی با این مسئله سر و کار دارد که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد چیزی را اندازه می گیرد که ما فکر می کنیم( سرمد و همکاران،1390). در پروژهش عابدی و همکاران (1392) روایی محتوایی و صوری و ملاکی این پرسشنامه مناسب ارزیابی شده است.
پایایی ابزارهای جمع آوری داده ها
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد( سرمد و همکاران،1390). ضريب آلفاي كرونباخ محاسبه شده در پژوهش عابدی و همکاران (1392) براي این پرسشنامه بالای 7/0 برآورد شد.
ضريب پايايي پرسشنامه
پرسشنامه | ضريب پايايي (آلفای کرونباخ) |
رفتارهای یادگیری | 83/0 |