پرسشنامه شخصیت خرده فروش داس و همکاران (2012)
پرسشنامه شخصیت خرده فروش : محققین شخصیت خرده فروش را مجموعه ای از خصوصیات انسانی که می توان به یک خرده فروش نسبت داد تعریف نمودند (داس، 2014). در اینجا، «برند خرده فروش» به معنی «خرده فروش به عنوان یک برند» یا «فروشگاه خرده فروش به عنوان یک برند» است. آکر[1] (1997) شخصیت خرده فروش را مجموعه ای از خصوصیات انسانی که می توان به یک خرده فروش نسبت داد تعریف نمود (به نقل از داس، 2014).
به منظور بررسی شخصیت خرده فروش می توان از پرسشنامه ای که توسط داس و همکاران (2012) طراحی و اعتباریابی شده است، استفاده کرد. این پرسشنامه شامل 24 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد. این پرسشنامه پنج بعد کمال، یکدلی، قابلیت اطمینان، اعتبار و طراوت را مورد سنجش قرار می دهد، شماره سوالات مربوط به ابعاد این پرسشنامه به قرار زیر است:
شخصیت خرده فروش | کمال | 1 الی 7 | از 1) کاملا˝ نامشخص الی
5) کاملا˝ مشخص |
یکدلی | 8 الی 10 | ||
قابلیت اطمینان | 11 الی 15 | ||
اعتبار | 16 الی 18 | ||
طراوت | 19 الی 24 |
[1] Aaker
پايايي و روايي
پرسشنامه استاندارد در مطالعه کیوانفر (1393) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد، نظرخواهی شد و اصلاحات مورد نظر در پرسشنامه اعمال گردید. همچنین ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای پرسشنامه در پژوهش کیوان فر (1393) به قرار زیر بدست آمده است.
متغیر | سوالات | آلفا | |
شخصیت خرده فروش | کمال | 10 الی 17 | 0.812 |
یکدلی | 18 الی 20 | 0.712 | |
قابلیت اطمینان | 21 الی 25 | 0.755 | |
اعتبار | 26 الی 28 | 0.769 | |
طراوت | 29 الی 33 | 0.786 |
منابع
کیوانفر، عظیم(1393)، نقش شخصیت خرده فروش، تمایل به خرید مجدد و کیفیت ادراک شده بر وفاداری مشتری به خرده فروش (مورد مطالعه: فروشگاه های پوشاک خرده فروش شهر رشت)، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی داخلی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.
Das, G. (2014). Linkages of retailer personality, perceived quality and purchase intention with retailer loyalty: A study of Indian non-food retailing. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(3), 407-414.
Das, G., Datta, B., & Guin, K. K. (2012). Impact of retailer personality on consumer‐based retailer equity. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24(4), 619–639.