پرسشنامه استاندارد گزارشگري مالي تحت وب
پرسشنامه استاندارد گزارشگري مالي تحت وب دارای 19 سوال می باشد و هدف ان ارزیابی گزارشگری مالی تحت وب در شرکت های می باشد. و بر اساس طیف لیکرت از 1 تا 5 (خیلی کم تا خیلی زیاد)نمره گذاری شده است.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
گزارشگري مالي تحت وب
XBRL در سال 2000 معرفی شد. این زبان بر اعتبار SEC تکیه کرده است. SEC یک برنامه راهنما راهاندازی کرده تا شرکتها گزارشهای مالی را با یک ساختار خاص ارسال کنند. تاکنون چندین شرکت بزرگ در آمریکا در این برنامه ثبت نام کردهاند. شرکتهایی مثل Bristol-Meyers Squibb، Dow Chemical، Ford Motor، General Electric، Microsoft، PepsiCo، Pfizer، 3M و Xerox. یکی دیگر از بنگاههای آمریکایی که XBRL را به سمت استفاده عام سوق داده، شورای ملی بازرسی مالی شرکتها (FFIEC) آمریکا است. اخیرا این شورا استفاده از ساختار XBRL در گزارشهای ارسالی از طریق سیستم ذخیره دادههای خود را اجباری کرده است.
نسخه 2.1 XBRL زبانی با ساختار XML است که برای شناسایی عناصر درون گزارش از تگها (tag) و صفات (attribute) استفاده می کند. نسخه جدید XBRL بسیار باثباتتر شده، چرا که مشکلات نسخههای استاندارد قبلی را مرتفع نموده است. مثلا فرآیند اعتبارسنجی که مبتنی بر DTD بود تکمیل شده و بر مبنای XML Schema قرار گرفت.
گزارشگري مالي تحت وب
پرسشنامه استاندارد اولیه این زبان تعاریفی را برای انواع دادههای مالی در بر دارد، مثلا: دوره زمانی، موجودی، مقدار ارزی، سهم، تاریخ، رشتهها و مقادیر خالص. این انواع دادهها به عنوان یک زیربنا استفاده و دیگر انواع دادهها از آنها مشتق میشوند. دستهبندیهای مختلفی وجود دارد که انواع دادههای درون این استاندارد را به کار گرفتهاند. همه آنها برای تشریح عناصر اضافی که تعریف کردهاند از XML Schema استفاده میکنند. در گذشته دستهبندیها برای این طراحی میشدند تا انواع مختلفی از گزارشها را مدیریت کنند. این دستهبندیها اغلب بر اساس ناحیه و موسسه ناظر بر مقررات تغییر میکردند. XBRL International کنسرسیومی است که مسئولیت ترویج XBRL به آن سپرده شده است. این کنسرسیوم بر ثبت دستهبندیهای جدید نظارت دارد. تصویب هر دستهبندی جدید به تایید کمیته رهبری XBRL International موکول میشود.
شاید باارزشترین ویژگی XBRL این باشد که اگر یک مورد استثنا در گزارش وجود داشته باشد میتواند علت وجود آن را توضیح دهد. شرکتی که گزارش را ارسال میکند میتواند استثناهایی را که در دادهها وجود دارد توسط یادداشتها و تگها نشان دهد. با این روش، از مردود شناخته شدن گزارش در فرآیند اعتبارسنجی جلوگیری میشود. مثلا استفاده از یادداشتها وقتی مفید است که در گزارش، دادهای از قلم افتاده است اما توضیح قابل قبولی برای این امر وجود دارد.
داستان یک موفقیت
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:1
سوالات:19
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:5