پرسشنامه رقابت درون سازمانی : این پرسشنامه دارای 8 سوال بوده و هدف آن بررسی متغیر رقابت درون سازمانی می باشد. این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم شده است که طیف آن از 1 تا 5 می باشد.
تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه
رقابت درون سازمانی :
رقابت پذيري مقولهاي اساسي است كه طي سالهاي اخير در ادبيات مديريت و بازاريابي مورد تاكيد قرار گرفته و در اين راستا چشم اندازهاي متفاوتي نسبت به عوامل تعيين كننده رقابت پذيري ارائه شده است (مهری ، 1383) .
تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه
در این پژوهش منظور از رقابت درون سازمانی نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 8 گویه ای پرسشنامة میدهند
مولفه های پرسشنامه
این پرسشنامه استاندارد بدون مؤلفه می باشد و متغیر رقابت درون سازمانی به صورت کلی ارزیابی می شود .
مقیاس پرسشنامه
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت (کاملا مخالف :1، مخالف : 2 ، نظری ندارم :3 ، موافق : 4، کاملا موافق5) میباشد
کاملا موافق | موافق | نظری ندارم | مخالف | کاملا مخالف | گزينه |
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | امتياز |
روایی و پایایی پرسشنامه
پایایی
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد( سرمد و همکاران،1390).پایایی این پرسشنامه با محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ 82/0 گزارش شده است (میل و آشفورث ، 1992).
روایی
اعتبار یاروایی با این مسئله سر و کار دارد که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد چیزی را اندازه می گیردکه ما فکرمی کنیم( سرمد و همکاران،1390). برای تعیین روایی می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. ما در این پژوهش برای تعیین روایی از روایی محتوایی استفاده کردیم. که ما برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه رقابت درون سازمانی میل و آشفورث در این پژوهش از نظرات اصلاحی اساتید استفاده شده است.
جدول پایایی متغیر پرسشنامه | |
نام متغیر | میزان آلفای کرونباخ |
رقابت درون سازمانی | 82/0 |