پرسشنامه عملکرد سازمانی کلایکومب و همکاران (1999)
پرسشنامه عملکرد سازمانی : عملکرد سازمانی: عبارت است از دستیابی به اهداف سازمانی ویا اجتماعی یا فرا رفتن ار آنها و انجام مسولیت هایی که سازمان به عهده دارد (آقاجانی و جعفری کناری، 1392). عملکرد سازمانی یکی از مهم ترین سازه هاي مورد بحث در پژوهشهاي مدیریتی است و بدون تردید مهمترین معیار سنجش موفقیت در شرکت هاي تجاري به حساب می آید. شاخص هاي عملکرد سازمانی را می توان به دو دسته ذهنی و عینی تقسیم نمود. شاخص هاي عینی عملکرد سازمانی، به شاخص هایی اطلاق می شود که به صورت کاملاً واقعی و براساس داده هاي عینی قابل اندازه گیري باشد.
از جمله شاخص هاي عینی عملکرد سازمانی می توان به شاخص هاي سودآوري نظیر بازده دارایی، بازده حقوق صاحبان سهام، بازده سرمایه گذاري، و سود هر سهم بازده سهام، اشاره نمود. شاخص هاي ذهنی عملکرد سازمانی بیشتر شاخص هایی را شامل می شود که برمبناي قضاوت گروه هاي ذینفع سازمان شکل می گیرد. از جمله این شاخص ها می توان به رضایت مندي مشتري، رضایت مندي کارکنان، موفقیت در ارائه محصولات جدید و غیره اشاره نمود (ابزری و همکاران، 1388).
عملکرد سازمانی
پرسشنامه استاندارد بهبود عملکرد سازمانی در ابعاد مختلف، از مهمترین دغدغه های سازمان ها اعم از تولیدی و خدماتی است. افزایش عملکرد سازمانی هم از حیث بقای سازمان در محیط رقابتی و هم از حیث سودآوری و توسعه کسب و کار حائز اهمیت است. بمنظور ارتقای عملکرد سازمانی، راهکارها و متغیرهای زیادی مورد استفاده و آزمون قرار گرفته است که شاید یکی از رایج ترین آن ها، کیفیت و نحوه مدیریت بوده است (نام بیسان، 2013).
به منظور سنجش عملکرد سازمانی می توان از پرسشنامه عملکرد سازمانی که توسط کلایکومب و همکاران (1999 به نقل از غلام پور، 1393) طراحی و اعتباریابی شده است، استفاده کرد. این پرسشنامه شامل 5 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد.
شیوه نمره گذاری
پرسشنامه 5 گویه دارد
دانلود پرسشنامه طيف مورد استفاده در پرسشنامه بر اساس طيف پنج گزينهاي ليكرت ميباشد (شامل: خيلي كم، كم، تا اندازهاي، زياد و خيلي زياد) در جدول زیر نشان داده شده است.
پايايي و روايي
در مطالعه غلام پور (1393) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد ، نظر خواهی شد و مورد تایید قرار گرفت. در مطالعه غلام پور (1393) پایایی پرسشنامه بر اساس یک مطالعه مقدماتی بر روی نمونه 30 نفری پایایی پرسشنامه 83/0 محاسبه شد.
مقياس درجهبندي سوالهاي پرسشنامه
گزينه انتخابي | خيلي زياد | زياد | تا اندازهاي | كم | خيليكم |
امتياز | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |