پرسشنامه برون سپاری
پرسشنامه برون سپاری بر مبنای مبانی نظری پژوهش شامل 22 گویه می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه
برون سپاري عبارت است تامين خدمات از بيرون سازمان در حالي كه درون سپاري معرف توليد كالا يا خدمات با تكيه بر منابع درون سازمان است . به عبارت ديگر ، از نظر آنان برون سپاري به عنوان يك استراتژي مديريتي تلقي مي شود كه در نقطه مقابل استراتژي درون سپاري قرار مي گيرد . بنابراين، در كل مي توان گفت برون سپاري عبارت است از انتقال فرايندهاي غير استراتژيك به بيرون ازسازمان و تمركز بر فرايندهاي كليدي درون سازماني( رهنورد و خانوند،1387)
تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه
پرسشنامه استاندارد در این پژوهش منظور از برون سپاری نمرهاي است كه کارکنان به سوالات 22گویه ای پرسشنامة میدهند .
مقیاس پرسشنامه
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت (خیلی زیاد،1؛ زیاد،2؛ متوسط،3؛کم،4؛ خیلی کم؛5) میباشد ( توجه مقیاس لیکرت در انتهای پرسشنامه کاملا توضیح داده شده است.)
خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد | گزينه |
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | امتياز |
مدل برون سپاری
دانلود پرسشنامه توجه شکل زیر یک مدل آماده بر تحقیق شما میباشد در صورتی که تحقیق شما از دو متغیر تشکیل شده است مدل خالی را با مشاهده مدل تکمیل شده پر کنید و در صورتی که تحقیق شما فقط یک متغیر دارد مدل خالی و فلش را پاک کنید.
مدل تحقیق:
کارت امتیازی متوازن[1] که توسط دیوید نورتن[2] استاد مدیریت آمریکا طراحی شده است مجموعه ای از معیارهاست که به مدیران دیدی لحظه ای ولی جامع در موردکسب و کار می دهد.این مدل به مدیران اجازه می دهد تا از چهار وجه مهم به کسب و کار نگاه کنند. این وجوه عبارتند از:معیار های مالی، رضایت مشتریان ،فرایند های داخلی،و بعد بهبود،رشدویادگیری. تحقیقات انجام شده بر روی بسیاری از سازمان هایی که این مدل را اجرا کرده اند نشان می دهد که bsc به عنوان یک سیستم اندازه گیری، یک ابزار مدیریت استراتژیک و یک ابزار ارتباطی کاربرد دارد.در این تحقیق از مدلbsc استفاده می شود این مدل در سال 1390در سطح شبکه پستی کشور به اجرا در آمده است. این روش چارچوب جامعی را برای تبدیل چشم انداز و استراتژی یک شرکت به مجموعه ای منسجم از معیارهای عملکردی در اختیار مدیران قرار می دهد .روشbsc به تبیین استراتژی سازمان در قالب اهداف در جنبه های مختلف به شرح ذیل می پردازد:
جنبه مالي | افزایش درآمد ، ارتقای بهره وری و سود آوری | اثربخشي | ||
جنبه مشتري | ایجاد ارزش برای مشتریان با رائه محصول با کیفیت ب و قیمت مناسب | |||
جنبه فرآيندهاي داخلي | بهبود در فرایند های عملیاتی | |||
جنبه يادگيري | سرمایه گذاری در یادگیری کارکنان جهت بهبود عملکرد |
[1] – balanced’ score’ card
[2] – David Norton
روایی و پایایی پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور، خوب ارزیابی و تاييد شده است.
پایایی این پرسشنامه توسط ( رهنورد و خانوند،1387)با آزمون آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار بالای spss بدست آمده است که به ترتیب زیر می باشد.
نام متغیر | میزان آلفای کرونباخ |
برون سپاری | 91/0 |