پرسشنامه رسميت در سازمان
پرسشنامه رسميت در سازمان : این پرسشنامه دارای 15 سوال بوده و هدف آن ارزیابی میزان رسمیت در سازمان می باشد. نحوه امتیاز دهی آن در جدول زیر ارائه شده است:
گزینه | کاملا نادرست است | تا حدودی نادرست است | تا حدودی درست است | کاملا درست است |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 |
پرسشنامه استاندارد بنابراین، برای بدست آوردن امتیاز پرسشنامه، مجموع امتیازات تک تک سوالات را با هم جمع ببندید. حداقل امتياز ممکن 15 امتياز و حداکثر امتياز ممکن 60 امتياز خواهد شد . هر چه ميزان امتياز شما بيشتر باشد نشان گر بالا بودن درجه رسميت در سازمان است.
روایی و پایایی
در پایان نامه مهدی زاده (1391) جهت روایی صوري پرسشنامه و صحت و سقم سئوالات، پرسشنامه در بین تعدادي از اساتید دانشگاهی توزیع شد و پس از اطمینان از نتایج بدست آمده، پرسشنامه در نمونه آماري توزیع شد.
همچنین پایائی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با استفاده از روش اندازهگیري آلفاي کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفاي کرونباخ از صفر (0) به معناي عدم پایداري، تا مثبت یک (1+) به معناي پایائی کامل قرار میگیرد و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر میشود. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رسمیت در سازمان برابر با 59/0 بدست آمد که بیانگر پایایی قابل قبول این پرسشنامه می باشد.
پیچیدگی :به میزان تفکیکی که در سازمان وجود دارد اشاره می کند ، تفکیک ها دو نوع افقی و عمودی و جغرافیایی تقسیم می شوند .
* تفکیک افقی به میزان تفکیک واحد ها ی سازمانی بر اساس موقعیت اعضا سازمان ، ماهیت وظایف آنها و میزان تحصیلات و آموزش هایی که فرا گرفته اند ، اشاره دارد .(رابینز-1390-81)
دانلود پرسشنامه مهم ترین شاهدی که دلالت بر تفکیک افقی درون سازمان دارد ، تخصص گرایی و بخش بندی درونی سازمان است .
تخصص گرایی به گروه بندی دقیق وظایفی که به وسیله یک فرد انجم می گیرد بر می گردد که به دو نوع صورت می گیرد :
الف) تخصص گرایی وظیفه ای : در آن مشاغل به وظایف ساده و تکراری تقسیم بندی می شوند .
ب) تخصص گرایی اجتماعی :با به کارگیری افراد حرفه ای که صاحب مهارت هستند ولی نمی توانند به سهولت آنها را بکار ببرند ،صورت می گیرد .(رابینز-1390-82)
بخش بندی شیوه ای که بر اساس آن متخصصین گروه بندی می شوند بخش بندی می گویند .(رابینز-1390-83)
* تفکیک عمودی به عمق و ارتفاع ساختار سازمان اشاره دارد.با افزایش سطوح سلسله مراتب سازمانی ، تفکیک عمودی سازمان افزایش یافته و پیچیدگی سازمانی بیشتر می شود(رابینز-1390-84)
* تفکیک جغرافیایی : تفکیک بر اساس مناطق جغرافیایی میزان پراکندگی ادارات ،کارخانه جات و افراد سازمان را بر اساس مناطق جغرافیایی نشان می دهد .(رابینز-1390-86)