پرسشنامه استراتژی های بازاریابی گلشاهی(1394)
پرسشنامه استراتژی های بازاریابی : پرسشنامه استراتژی های بازاریابی توسط گلشاهی (1394) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 9 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه سه استراتژی یکسان، تفکیکی و تمرکزی را مورد سنجش قرار می دهد، این پرسشنامه توسط گلشاهی (1394) در طول فرایند تحقیق اعتباریابی شده است.
شیوه نمره گذاری
پرسشنامه استاندارد طيف مورد استفاده در پرسشنامه بر اساس طيف پنج گزينهاي ليكرت ميباشد (شامل: کاملاً موافقم تا کاملا مخالفم) در جدول زیر نشان داده شده است.
مقياس درجهبندي سوالهاي پرسشنامه های پژوهش بر اساس مقياس پنج درجهاي ليكرت
گزينه انتخابي | کاملا موافقم | موافقم | تا اندازهاي | مخالفم | کاملا مخالفم |
امتياز | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
تعاریف نظری
دانلود پرسشنامه استراتژي بازاريابي: يك مجموعه يكپارچه از گزينش ها است در رابطه با اينكه در بلند مدت ما چگونه ايجاد ارزش كنيم و آن را مغتنم بشماريم(برتون و همکاران، 2009).
بازاریابی یکسان[1]: در این استراتژی اگر سازمان یک نوع محصول یا خدمتی را به بازار عرضه کند و کوشش نماید با یک برنامه بازاریابی همه خریداران را جذب کند (روستا احمد، داور ونوس، ابراهیمی عبدالحمید، 1390).
بازاریابی تفکیکی [2] : در این استراتژی سازمان ممکن است در هر خرده بازار برای عرضه چند محصول از برنامه های بازاریابی مختلف استفاده نماید. با استفاده از اين استراتژي، سازمان تصميم مي گيرد در چند خرده بازار، يا همه خرده بازارهاي يك بازار فعاليت داشته باشد (روستا احمد، داور ونوس، ابراهیمی عبدالحمید، 1390).
بازاریابی تمرکزی [3]: در این استراتژی تمام فعالیت خود را روی یک یا چند بخش از بازاری بزرگ و پرمنفعت متمرکز می نماید. بدين صورت كه به جاي تاكيد بر سهم كوچكي از بازاري بزرگ، سهم بزرگي از بازاري كوچك را حوزه فعاليت خود قرارمي دهند. (روستا احمد، داور ونوس، ابراهیمی عبدالحمید، 1390).
[1] Mass Marketing
[2] Segmnt Marketing
[3] Concentrated Marketin
روایی و پایایی
در مطالعه گلشاهی(1394) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد ، نظر خواهی شد و مورد تایید قرار گرفت.
مقادیر آلفای کرونباخ پرسشنامه در پژوهش گلشاهی(1394)
ردیف | متغیر | میزان آلفا |
1 | استراتژي بازريابي يکسان | 832/0 |
2 | استراتژي بازريابي تفکيکي | 872/0 |
3 | استراتژي بازريابي متمرکز | 891/0 |
4 | کل پرسشنامه | 921/0 |