پرسشنامه مهارت های مقابلهای
پرسشنامه مهارت های مقابلهای : در خلال دهههای اخیر علاقه و توجه به روانشناسی ورزشی افزایش چشمگیری یافته است. به عبارت دیگر روانشناسی ورزش از روشهای ارزیابی روانشناختی و راهبردهای مداخله ای برای کمک به افراد جهت نیل به عملکرد ورزشی بالاتر استفاده میکند. نقش مهارتهای روانی برای اندازهگیری فعالیتهایی که جنبه ذهنی دارند بیش از همه اهمیت پیدا کرده است. بنابراین مقوله هایی مانند انگیزش, اعتماد به نفس, تمرکز, تصویرسازی ذهنی, کنترل حالات روانی و هدف چینی که از متغیرهای مهارتهای روانی هستند در فعالیتهای ورزشی کاربرد فراوانی دارند(کیوان فر,1388). از آنجا که تفاسیر شناختی افراد از رویدادهای استرسزا بر واکنشهای آنها تاثیر میگذارد, افراد در میزان استرسزا تلقی کردن تجارب گوناگون با هم متفاوتند(سندرسون,1393). پرسشنامه مهارتهای مقابلهای[1] (کنارآمدن) یک آزمون 28 سوالی است که شامل طیف وسیعی از مهارتهای روانی است که در موقعیتهای مختلف بازی و شرایط مسابقه, عکس العمل ورزشکاران را مورد ارزیابی قرار میدهد. بطور مثال این پرسشنامه در کشورهای صاحب نام در ورزش بیس بال و سافتبال بسیار کاربرد داشته است و از آنجایی که تاکنون در ایران هنجاریابی نشده بود میتواند اهمیت این پرسشنامه را با روند روبه رشد ورزش های بیس بال و سافتبال در ایران دو چندان کند.
2- یک پاراگراف توضیح در رابطه با موضوع مورد سنجش آزمون
پرسشنامه استاندارد پرسشنامه مهارتهای مقابلهای یا مهارتهای کنارآمدن ACSI-28 برای اندازهگیری مهارتهای مقابلهای ورزشکاران استفاده میشود. این پرسشنامه شامل 28 سوال است که هفت خرده مقیاس زیر را میسنجد.
1-کنارآمدن با سختیها[2] : باقی ماندن به صورت مثبت و مشتاق حتی در زمانی که اوضاع بد است.
2-مربی پذیری[3] : پذیرفتن انتقادات سازنده بدون شخصی تلقی کردن و ناراحت شدن از دستورات مربیان.
3-تمرکز[4] : توانایی تمرکز در هر دو شرایط تمرین و مسابقه حتی در زمانی که شرایط غیرمنتظره رخ میدهد.
4-اعتماد بنفس و انگیزش [5]: بطور مداوم, مثبت و صددرصد در طول تمرین و مسابقه برای بهبود مهارتهای خود کار کردن.
5- هدف گزینی و آمادگی ذهنی[6] : داشتن نقشه و یک طرح ذهنی, بطور واضح برای یک رقابت.
6- خوب بازی کردن تحت فشار[7]: در شرایط پرفشار و تحت چالش, به خوبی عملکرد خود را کنترل کردن.
7-رهایی از نگرانی[8]:نگران نبودن و دوری از فشار, از بابت اینکه دیگران درباره او چه فکری میکنند اگر اجراش ضعیف باشد.
3- معرفی آزمون و سال و نام سازنده آن
دانلود پرسشنامه پرسشنامه acsi-28 در سال 1995 توسط اسمیت و همکاران در کشور مجارستان طراحی و ساخته شد. این پرسشنامه مهارتهای روانی کنارآمدن با سختیها, مربیپذیری, تمرکز, اعتماد بنفس و انگیزش, هدف گزینی و آمادگی ذهنی, خوب بازی کردن تحت فشار, رهایی از نگرانی را اندازهگیری میکند و در نهایت میزان مهارتهای مقابلهای هر شخص را به صورت میانگین نشان میدهد. ورزشکاران با خواندن سوالات پرسشنامه و یادآوری تجربیات خود در حال و گذشته به عبارات نمره میدهند. هر خرده مقیاس شامل 4 سوال است که در این پرسشنامه گنجانده شده است. نوع پاسخ به عبارات پرسشنامه با مقیاس لیکرت مشخص میشود. این مقیاس شامل4 گزینه است که از تقریبا همیشه تا تقریبا هیچوقت متغیر است.
4- کلید و نمره گذاری
همانطور که بیان شد این پرسشنامه دارای 28 سوال است که هر 4 سوال مربوط به یک خرده مقیاس است. هر خرده مقیاس شامل 4 سوال میباشد که نوع پاسخ به عبارات پرسشنامه با مقیاس لیکرت از تقریبا همیشه تا تقریبا هرگز مشخص میشود. میزان نمره هر گزینه بدین شرح است: (تقریبا همیشه=3), (اغلب=2) , (بعضی وقتها=1) , (تقریبا هرگز=0) . هر خرده مقیاس میتواند از 0 تا 12 نمره کسب نماید. نمره نهایی نیز میتواند از 0 تا 84 امتیاز متغیر باشد که بصورت ذیل ارزیابی میشود:
ضعیف: از صفر تا 28
متوسط: از 29 تا 56
خوب: از 57 تا 84
5- ویژگیهای روان سنجی
پرسشنامه acsi-28 در ایران توسط رجبعلی برزگر(کارشناس ارشد روانشناسی ورزش و مدرس دانشگاه فرهنگیان) و بیتا دیوسارناز (دکترای رفتارحرکتی و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج) به شرح ذیل اعتباریابی شد. نمرات خام پرسشنامه اصلی توسط اسمیت و همکاران تبدیل به نمرات درصدی شد تا میزان و اعتبار هر مهارت با ارزشتر و واقعیتر گردد. همسانی درونی کلی مقیاسها برابر با 86/0 میباشد اما همسانی درونی هرکدام از آنها در محدوده 62/0 تا 78/0 قرار دارد. این نسخه نشان دارد که ضرایب آلفای کرونباخ قابل قبول برای مقیاس کنار آمدن با سختیها برابر با 61/0 , خوب بازی کردن تحت فشار برابر با 84/0 , هدف گزینی و آمادگی ذهنی برابر با 67/0 , تمرکز برابر با 64/0 , رهایی از نگرانی برابر با 72/0 , اعتماد بنفس و انگیزش برابر با 59/0 و مربی پذیری برابر با 69/0. در ایران برای اعتبار یابی پرسشنامه مهارتهای کنارآمدن acsi-28 و تعیین اعتبار سازه, همبستگی, آلفای کرونباخ و اعتبار محتوای این پرسشنامه مراحلی بدین شرح انجام شد: پرسشنامه اصلی توسط متخصصین زبان لاتین ترجمه شد و در ادامه به 14 متخصص در حوزه علوم ورزشی و روانشناسی که در دانشگاههای تهران, سمنان و دانشگاه آزاد واحد کرج و کشور مالزی, همچنین به 3 تن از برترین مربیان دارای تحصیلات عالیه کشورمان داده شد و نظرات فنی آنان اخذ گردید. در نهایت این پرسشنامه در بین بازیکنان نخبه بیس بال ایران هنجاریابی شد(برزگر,1393). از اقدامات روانسنجی این هنجاریابی میتوان به استفاده از تکنیکهای آمار توصیفی همچون میانگین و انحراف استاندارد, آزمونهای آمار استنباطی همچون شاپیرو-ویلک و آزمون لوین برای بررسی مفروضه طبیعی بودن داده ها و تجانس واریانس اشاره کرد. از آلفای کرونباخ نیز برای پایایی پرسشنامه استفاده گردید. در نهایت نیز تمامی دادهها با استفاده از آزمون کروسکال والیس مورد بررسی قرار گرفتند. این پرسشنامه بدون محدودیت زمانی اجرا و از آزمودنیها خواسته میشود تا ضمن تجسم خود در هنگام بازی, بر پایه مقیاس چهارگزینه ای به عبارات پاسخ دهند. همچنین ابزار بسیار مفیدی در سنجش میزان مهارتهای مقابلهای در ورزشکاران در اختیار مربیان و روانشناسان ورزشی قرار میدهد.
1- athleting coping skills inventory – 28
[2] -coping with adversity
[3] – coachability
[4] – concentraition
[5] – confidence & motivation
[6] – goal setting & mental prep
[7] – peaking under pressure
[8] – freedom from worry
عبارات مربوط به هر خرده مقیاس:
1-کنارآمدن با سختیها : 5- 7- 21- 24
2-مربی پذیری : 3*– 10* – 15- 27
3-تمرکز : 4- 11- 16- 25
4-اعتماد بنفس و انگیزش: 2- 9 – 14- 26
5- هدف گزینی و آمادگی ذهنی : 1- 8- 13- 20
6- خوب بازی کردن تحت فشار: 6- 18 – 22- 28
7-رهایی از نگرانی: 7*– 12*– 19*– 23*