پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی(1381)
پرسشنامه اضطراب امتحان : پرسشنامه اضطراب امتحان توسط ابوالقاسمی(1381) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 25 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، این پرسشنامه توسط فاضلی(1394) اعتباریابی شده است.
شیوه نمره گذاری
پرسشنامه استاندارد طيف مورد استفاده در پرسشنامه بر اساس طيف پنج گزينهاي ليكرت ميباشد (شامل: هرگز، به ندرت، گاهی اوقات، اغلب و همیشه) در جدول زیر نشان داده شده است.
مقياس درجهبندي سوالهاي پرسشنامه های پژوهش بر اساس مقياس پنج درجهاي ليكرت
گزينه انتخابي | هرگز | به ندرت | گاهی اوقات | اغلب | همیشه |
امتياز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
تعاریف نظری
اضطراب امتحان: اضطراب حالتی است که تقریبا در همه انسانها در طول زندگی و به درجات مختلف بروز می کند. یکی از اضطرابهای شناخته شده در تعلیم و تربیت اضطراب امتحان است. اضطراب امتحان، نوع شایعی از اضطراب عملکرد است که سالانه میلیونها دانش آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. پژوهشگران اضطراب امتحان را نوعي اضطراب مربوط به موقعيت ميدانند كه با عملكرد يادگيري دانشآموز در مراكز آموزشي رابطهْ تنگاتنگ دارد و به عنوان صفتي نسبتاً پايدار و مرتبط با موقعيتهاي تهديدآميز تعريف شده است(لارسون[1] و همكاران، 2010). ساراسون(1999) اضطراب امتحان را این گونه تعریف نموده است: نوعی اشتغال ذهنی که با خودآگاهی، شک و تردید نسبت به خود و خودتحقیری مشخص می شود. چنین فعالیتهای شناختی هم بر رفتار اشکار فرد وهم بر واکنشهای فیزیولوژیکی او تاثیر می گذارد که واسطه ای بین تجربه (موردامتحان واقع شدن ) و رفتار (مضطرب شدن) می باشد. این اشتغال ذهنی، توجه فرد را به خود جلب می کند و در عملکرد آن از طریق کاهش توجه نسبت به قرینه های مرتبط با یک تکلیف اختلال ایجاد می نماید و رمز گردانی و انتقال اطلاعات را مختل می کند (نادری، 1389). اضطراب امتحان بک واکنش هیجانی نا خوشایندبه موقعیت ارزیابی است. این هیجان با احساس نوعی از تنش، تشویش و برانگیختگی سیستم عصبی مشخص می شود(لارسون و همكاران،2010).
تعاریف عملیاتی
دانلود پرسشنامه نمرهای که دانشآموز در پاسخگویی به پرسشنامه 25 مادهای اضطراب امتحان بدست میآورد.
روایی و پایایی
در پژوهش فاضلی(1394) پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی شد و 88/0 به دست آمد که نشان دهنده پايايي مناسب می باشد.
در پژوهش فاضلی(1394) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد ، نظر خواهی شد و مورد تایید قرار گرفت.