پرسشنامه ترس
پرسشنامه ترس : دستورالعمل برای پاسخ گویان به شرح زیر بود:
« این چک لیست مرکب از سؤالاتی است که نشان دهنده ترس انسانها از انواع اشیا، موقعیتها . فعالیتهایی است که از آن می ترسید و تا 2-3 سال گذشته از آن می ترسیده اید.
این سؤالات فقط به منظور انجام یک کار تحقیقی است.
تقاضای ما این است که در ارایه اطلاعات، صادق باشید و با اطلاع از ترس های خود سؤالاتی را علامت بزنید که نشان دهنده اشیاء، موقعیتها، یا فعالیتهایی است که شما را می ترسانند. سؤالات دیگر را علامت نزنید.»
این دستورالعمل در صفحه اول آزمون آمده است.
- تعیین پایائی: پایائی، با روش های دو نیمه کردن و آزمون – آزمون مجدد، محاسبه گردید. همبستگی نمرات سؤالات زوج 200 شاگرد، با نمرات ایشان در سؤالات فرد به دست آمد. پس از کاربرد فرمول پیشبینی اسپیرمن براون، ضریب پایائی 84/0 به دست آمد.
این چک لیست مجددا در مورد 200 دانش آموز – پس از 2 ماه – اجرا شد. ضریب آزمون – آزمون مجدد، 78/0 بود که بالا بوده و ثبات نمرات را نشان می داد.
- تعیین روایی: روایی این چک لیست، از طریق شیوه رواسازی همزمان تعیین گردید. و ضریب روایی 78/0 بود.
*چگونه چک لیست را اجرا کنم؟
پرسشنامه استاندارد اجرای چک لیست، ساده است. در واقع پس از پخش نسخه های چک لیست آزمون گر باید توجه ایشان را به دستورالعمل صفحه اول پرسش نامه جلب کرده از آنان بخواهد آن را با دقت بخوانند. این دستورالعمل، نحوه پاسخ را به خوبی روشن می کند.
این دستورالعمل را میتوان برای شاگردان، بلند خواند. هرگونه ابهامی باید برای شاگرد روشن شود و برای محرمانه بودن پاسخ ها کوشش لازم باید صورت گیرد.
اگر معنای بعضی از کلمات روشن نباشد باید برای شاگردان روشن شود. شاگردان نباید زیاد نزدیک به یکدیگر بنشینند. همچنین در ضمن پاسخ به آزمون نباید با هم صحبت کنند.
محدودیت زمانی، وجود ندارد. البته مدت زمان معمول 10 تا 12 دقیقه بوده است.
*نمره گذاری و تفسیر
حاصل این فهرست، یک نمره کلی برای فرد است. این نمره مرکب از نمراتی است که به هر علامت داده شده، کنار سؤال زده باشند. این شمارش ساده نشان دهنده نمره کل ترس شاگرد است.
*هنجارها
نمرات افراد را می توان با مراجعه به توزیع نمرات برای یک گروه نمونه پر معنا ساخت. از آنجا که تجربه ترس ارثی نیست. محیط، تأثیر شگفت انگیزی بر رشد و بیان آن در ارتباط با اشیاء و مواقع حیات دارد.
در هندوستان به دلیل وسعت کشور با تفاوتهای شدید جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی در مناطق مختلف، ترس های خاص کودکان و به روز آنها در قسمت های گوناگون تفاوت فوق العاده ای دارند. بنابراین تهیه هنجارهای محلی پس از اجرای اولیه بر روی گروه کوچک و نمونه توصیه می شود.
سه چارکی که در اینجا داده شده پس از اجرای فهرست(چک لیست) بر روی 716 نوجوان پنجابی محاسبه گردیده است.
جدول1- انحرافات چارکی نمرات ( تعدا= 716 )
51/42=1Q
90/61=2Q 10/84=3Q |
دانلود پرسشنامه جدول2- تفسیر نمرات
نمرات | تفسیر |
140-111 | بسیار هراسان |
110-71 | هراسان |
70-41 | متوسط |
40-25 | کمتر هراسان |
24-0 | کمی هراسان |
سؤالات آزمون (FCL)
نام: سن: جنس:
کلاس: محل اجرا : تاریخ اجرا:
*دستورالعمل:
این فهرست شامل سوالاتی است که ترس های متداول انسان را از اشیا، موقعیتها، و فعالیتها نشان می دهد. ما میخواهیم اشیا، موقعیتها، و فعالیتهایی را بدانیم که از آنها میترسید. یا طی 2 تا 3سال گذشته از آنها می ترسیده اید. این اطلاعات فقط به منظور استفاده در تحقیقات از شما خواسته شده است . تقاضای ما این است که اطلاعات درست را منعکس کنید.