پرسشنامه تبلیغات
پرسشنامه تبلیغات شامل 30گویه و پنج بعد باورهای اقتصادی،مزایای اجتماعی در تبلیغات،باورهای اخلاقی در تبلیغات،باورهای قانونی در تبلیغات، مفید بودن شخصی تبلیغات و هدف آن بررسی نگرش نسبت به تبلیغات می باشد .
مولفه های پرسش نامه
باورهای اقتصادی به تبلیغات | 1تا 8 |
مزایای اجتماعی در تبلیغات | 16-9 |
باورهای اخلاقی در تبلیغات | 20-17 |
باورهای قانونی در تبلیغات | 25-21 |
مفید بودن شخصی تبلیغات | 30-26 |
تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه
پرسشنامه استاندارد تبلیغات در لغت معادل رساندن پیام و در اصطلاح کوششی است آگاهانه و حساب شده که به منظور تغییر ادراک و همسو کردن رفتار مخاطب با نیت مورد نظر مبلغ صورت می گیرد . تبلیغ را باید نوعی اطلاع رسانی تعریف کرد( بشلی و طالبی،1389).
مقیاس پرسشنامه
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت (کاملا مخالفم،1؛ مخالفم،2؛ نه موافقم نه مخالف،3؛موافقم،4؛ کاملا موافقم؛5) میباشد.
کاملا موافقم | موافقم | نه موافقم نه مخالف | مخالفم | کاملا مخالفم | گزينه |
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | امتياز |
روایی و پایایی پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید راهنما و مشاور، خوب ارزیابی و تاييد شده است.
پایایی این پرسشنامه توسط بشلی و طالبی،1389 با آزمون آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار بالای spss بدست آمده است که به طبق زیر می باشد.
نام متغیر | میزان آلفای کرونباخ |
تبلیغات | 88/0 |
اصطلاح تبلیغات ریشه در واژههای (کنگر گاتیو دی پرو پا گاندا فید) یا کنگره ترویج ایمان دارد که در سال ۱۶۲۲ کلیسای کاتولیک برپا نمود. این کنگره بخشی از اقدامات ضد اصلاح طلبی کلیسا بود مطابق تعریف لاسول در کتاب «فنون تبلیغات در جنگ جهانی» تبلیغات منحصراً به کنترل عقیده با نمادهای مهم نظیر گزارشها، شایعات، تصاویر و دیگر اشکال ارتباط جمعی میپردازد
از دوران ما قبل تاریخ، تصاویری بر روی دیواره غارهای قدیمی نقش بسته که مربوط به سازندگان اشیای ابتدائی است و به نوعی نمایش و تبلیغ توانائیها و کالاهای آنان بودهاست.