پرسشنامه خودپنداره تحصیلی یس یسن چن (2006)
هدف: ارزيابي ابعاد مختلف خودپنداره تحصیلی (عمومی، آموزشگاهی، غیرآموزشگاهی)
شيوه نمره گذاري
اين پرسشنامه 15 سوال داشته و هدف آن ارزيابي ابعاد مختلف خودپنداره تحصیلی (عمومی، آموزشگاهی، غیرآموزشگاهی) مي باشد. طيف نمره گذاري آن بر اساس طيف ليكرت پنج گزينه اي مي باشد كه در جدول زير گزينه ها و نيز امتياز مربوط به هر گزينه ارائه گرديده است:
گزينه | كاملا مخالف | مخالف | موافق | كاملا موافق |
امتياز | 1 | 2 | 3 | 4 |
اين پرسشنامه داراي 3 بعد بوده كه در جدول زير ابعاد و نيز شماره سوال مربوط به هر بعد ارائه گرديده است:
بعد | سوالات مربوطه |
عمومی | 1، 3، 5، 12، 13 |
آموزشگاهی | 2، 4، 8، 9، 10، 11، 14، 15 |
غیرآموزشگاهی | 6، 7 |
برای بدست آوردن امتیاز مربوط به هر بعد مجموع امتیازات آن بعد را با هم جمع نموده و به منظور بدست آورد امتیاز کلی پرسشنامه مجموع امتیازات تک تک سوالات را محاسبه نمائید. امتیازات بالاتر نشان دهنده خودپنداره تحصیلی بالاتر در فرد پاسخ دهنده خواهد بود و برعکس.
روایی و پایایی
در پژوهش افشاری زاده و همكاران (1392) روایی محتوایی، روایی سازه و روایی همگرای این پرسشنامه با پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ مورد سنجش قرار گرفت و تایید گرفت. برای محاسبه پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده گردید که پایایی آن 78/0 بدست آمد.
خودپنداره تحصيلي مجموعه اي از عقايد و نگرش ها، توجهات دانش آموزان درباره مجموعه مهارت هاي علمي و اجراي خود است(لنت براون و گور، 1997). خود پنداره تحصيلي به طور خيلي قوي با پيشرفت تحصيلي رابطه دارد (مارش، 1990) و به عنوان يک سازه مهم روان شناسي شناخته شده است که بر پيشرفت تحصيلي موثر باشد(کوکلي و پتل ، 2007).
پژوهش هاي زيادي در رابطه با توسعه مدل هاي موثر براي شرح خودپنداره تحصيلي صورت گرفته است. از جمله پژوهش هاي خود پنداره علمي که توسط شاولسون انجام گرفت. وي خود پنداره تحصيلي را تک بعدي در نظر گرفت، مدل شاولسون موقعي بيان گرديد که ديدگاه رشد شخص ديدگاه غالبي بود، اما مدل هاي جديد خود پنداره تحصيلي را به صورت چند بعدي در نظر مي گيرد. از جمله اسانتون و هوين خود پنداره علمي را به عنوان يک سازه مفيد چند بعدي يا مدل سلسله مراتبي فرض کردند. فرض اين دو دانشمند اساسي براي تئوري هاي جانز و کولي شد(بیرن و گوين ، 1996).