پرسشنامه ارتباطات بازاریابی یکپارچه لی و پارک
پرسشنامه ارتباطات بازاریابی یکپارچه لی و پارک : هدف: بررسی ارتباطات بازاریابی یکپارچه از ابعاد مختلف (ارتباطات واحد برای پیام و تصویر ثابت، ارتباطات متفاوت با گروه های مختلف مشتریان، ارتباطات مبتنی بر پایگاه داده برای حاصل شدن نتیجه های مناسب، تقویت ارتباطات با مشتریان فعلی)
ارتباطات بازاریابی چیست؟
پرسشنامه استاندارد ارتباطات بازاریابی ابزاری می باشد که شرکت با بهره گیری از آن به مشتریان خود اطلاع رسانی می کند، با این مشتریان را به انجام خرید کالا یا محصولات و خدمات تحریک می کند. و محصولات و خدمات شرکت را به یاد آنها می آورد. به عبارت دیگر، ارتباطات بازاریابی در حقیقت «صدای» شرکت و نام های تجاری آن است که به گوش مشتریان می رسد. شرکت ها با کمک ارتباطات بازاریابی گفتگو و رابطه دو طرفه ای را با مشتریان آغاز می کنند.
ارتباطات بازاریابی یکپارچه (IMC) فعالیتی است جهت متحد کردن همه ابزارهای ارتباطی بازاریابی و مشارکت و گسترش دادن پیامها برای ارتباط برقرار کردن دوطرفه با مخاطبان هدف از یک راه تازه.
برنامه IMC از برنامه های سنتی تبلیغاتی خیلی پیچیده تر می باشد زیرا که منابع پیام بیشتر، ابزارهای ارتباطی بیشتر و مخاطبان بیشتری را مد نظر قرار می دهد.
با توجه به موارد ذکر شده و هزینه های سرسام آور تبلیغات برای شرکت های تجارتی، در سال ۱۹۹۳ پیشنهاد شد که با محوریت قرار دادن ارتباطات در فرآیند بازاریابی ضمن برقراری ارتباطات مؤثر با مخاطبان، می توان تا مقدار زیادی هزینه های مرتبط با تبلیغات انبوه را کاهش داد و با استفاده از بخش ارتباطات و روابط عمومی، موفقیت های بیشتری را کسب کرد (صمدی، عباسی۰ ۴۳۵، ۴۳۶).
ارتباطات یکپارچه بازاریابی[1] و یا ارتباطات منسجم بازاریابی یکی از مفاهیمی است که در مدیریت استراتژیک بازاریابی و نیز در برنامه ریزی بازار به کار می رود و منظور از آن، یکپارچه سازی تمامی تحرکات و فعالیتهای بازاریابی سازمان در رابطه با مشتریان و دیگر ذینفعان می باشد تا این اطمینان حاصل گردد که این فعالیتها به صورت ایزوله عمل نکرده و همگی در راستای اهداف از پیش تعیین شده در چشم انداز و ماموریت سازمان باشند. شرکتها و مدیران کسب و کارها در صدد آن هستند تا تاثیر پیام های تبلیغاتی، تصویر شرکت، برند و از این دست مفاهیم را بر طرز تفکر مشتریان و رفتار خرید آنها ارزیابی نموده و برمبنای این ارزیابی برنامه های ارتباطات بازاریابی سازمان خود را تنظیم کنند.
شیوه نمره گذاری
پرسشنامه ارتباطات بازاریابی یکپارچه توسط لی و پارک (2007) ساخته شده است که از 18 گویه و 4 خرده مقیاس ارتباطات واحد برای پیام و تصویر ثابت (5 سوال)، ارتباطات متفاوت با گروه های مختلف مشتریان (5 سوال)، ارتباطات مبتنی بر پایگاه داده برای حاصل شدن نتیجه های مناسب (4 سوال) و تقویت ارتباطات با مشتریان فعلی (4 سوال) تشکیل شده است که به منظور بررسی ارتباطات بازاریابی یکپارچه بکار می رود.
نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که برای گزینه های «کاملاً مخالفم»، «مخالفم»، «نظری ندارم»، «موافقم» و «کاملاً موافقم» به ترتیب امتیازات 1، 2، 3، 4 و 5 در نظر گرفته می شود:
عنوان | کاملاً موافقم | موافقم | نظری ندارم | مخالفم | کاملاً مخالفم |
امتیاز | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
این پرسشنامه دارای 4 خرده مقیاس بوده که در جدول زیر خرده مقیاس ها و نیز امتیاز مربوط به هر خرده مقیاس ارائه گردیده است:
ردیف | خرده مقیاس | سوالات | تعداد سوال |
1 | ارتباطات واحد برای پیام و تصویر ثابت | 1 تا 5 | 5 |
2 | ارتباطات متفاوت با گروه های مختلف مشتریان | 6 تا 10 | 5 |
3 | ارتباطات مبتنی بر پایگاه داده برای حاصل شدن نتیجه های مناسب | 11 تا 14 | 4 |
4 | تقویت ارتباطات با مشتریان فعلی | 15 تا 18 | 4 |
برای بدست اوردن امتیاز مربوط به هر بعد، مجموع امتیازات مربوط به تک تک سوالات آن بعد را با هم محاسبه نمائید.
[1] Integrated Marketing Communications