پرسشنامه وفاداری نگرشی و رفتاری هواداران ورزشی ماهونی (PCT)
پرسشنامه وفاداری نگرشی و رفتاری هواداران ورزشی : هدف: بررسی میزان وفاداری هوادارن ورزشی (نگرشی و رفتاری)
این پرسشنامه دارای 19 سوال بوده و هدف آن بررسی میزان وفاداری هوادارن ورزشی (نگرشی و رفتاری) است.
- مولفه های پرسشنامه:
پرسشنامه دارای دو بعد بوده که در جدول زیر ابعاد و نیز شماره سوالات مربوط به هر بعد ارائه گردیده است:
بعد | سوالات |
وفاداری نگرشی هوادارن | 14-1 |
وفاداری رفتاری هوادارن | 19-15 |
- نمره گذاری پ
- نمره گذاری پرسشنامه:
طیف پاسخگویی آن از نوع لیکرت بوده که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه گردیده است:
در مورد سوالات 1 تا 14:
گزینه | کاملا مخالفم | مخالفم | نظری ندارم | موافقم | کاملا موافقم |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
در مورد سوالات 15 تا 19:
گزینه | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
البته این شیوه نمره گذاری در مورد سوالات شماره 1، 3، 8 و 14 معکوس شده و به صورت زیر در خواهد آمد:
گزینه | کاملا مخالفم | مخالفم | نظری ندارم | موافقم | کاملا موافقم |
امتیاز | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
- تحلیل ( تفسیر) بر اساس میزان نمره پرسشنامه
برای بدست آوردن امتیاز هر بعد، مجموع امتیازات مربوط به سوالات آن بعد را با هم جمع نمائید. برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات همه سوالات را با هم جمع کنید. این امتیاز دامنه ای از 14 تا 70 را خواهد داشت. نمرات بالاتر در این مقیاس نشان دهنده وفاداری نگرشی بیشتر هواداران ورزشی خواهد و برعکس.
- روایی و پایایی:
در پژوهش موسوی و همکاران (1392) روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط برخی از اساتید و متخصصان این حوزه مورد بررسی و تأیید قرار گرفت .و همچنین پایائی پرسشنامه یا قابلیت اعتماد آن با استفاده از روش اندازهگیري آلفاي کرونباخ محاسبه شد. معمولاً دامنه ضریب اعتماد آلفاي کرونباخ از صفر (0) به معناي عدم پایداري، تا مثبت یک (1+) به معناي پایائی کامل قرار میگیرد و هر چه مقدار بدست آمده به عدد مثبت یک نزدیکتر باشد قابلیت اعتماد پرسشنامه بیشتر میشود. آلفای کرونباخ برای پرسشنامه وفاداری هواداران ورزشی ماهونی (PCT) برای بعد نگرشی 70/0 و برای بعد رفتاری 72/0 بدست آمد.