پرسشنامه تعهد به ارزش های دینی
پرسشنامه تعهد به ارزش های دینی هدف: ارزیابی میزان تعهد به ارزش های دینی
روش نمره گذاری
این پرسشنامه دارای 11 سوال بوده و هدف آن ارزیابی میزان تعهد به ارزش های دینی می باشد. نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه شده است:
عنوان | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات مربوط به تک تک سوالات را با هم محاسبه نمائید. این امتیاز دامنه ای از 11 تا 55 خواهد داشت. امتیازات بالاتر نشان دهنده تعهد بیشتر فرد پاسخ دهنده به ارزش های دینی خواهد بود و برعکس. برای تفسیر بیشتر از جدول زیر پیروی نمائید:
امتیاز | تفسیر |
کمتر از 8 | تعهد به ارزش های دینی کم |
بین 16-9 | تعهد به ارزش های دینی متوسط |
بالاتر از 17 | تعهد به ارزش های دینی زیاد |
روایی و پایایی
در پژوهش ولیخانی و همکاران (1391) روایی صوری و محتوایی این مقیاس توسط اساتید مربوطه مورد تایید قرار گرفته است. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. (90/0)
ارزش در اصطلاح دانش جامعهشناسی، عقایدی است که افراد یا گروههای انسانی دربارهٔ آنچه مطلوب، مناسب، خوب یا بد است، دارند. ارزشهای گوناگون، نمایانگر جنبههای اساسی تنوعات در فرهنگ انسانی است. ارزشها معمولاً از عادت و هنجار، سرچشمه میگیرند.
بهطور کلی به کارهایی که برای اعضای گروه اهمیت دارند و آرمان مشترک اعضاء گروه تلقی میشوند، ارزش میگویند. ارزشهای یک جامعه معمولاً از هنجارهای آن دفاع مینمایند و اجازه بروز و ظهور هنجارهای غیر مطلوب را نمیدهند.
ارزش به صورتی دوگانه در واقعیت وجود دارد: نخست به منزله آرمانی متجلی میشود که خواستار پیوستگی است و دعوت به احترام میکند. دوم در اشیاء یا رفتارهایی جلوه گر میشود که آن را به شیوهای عینی یا دقیقاً به شیوه سمبلیک (نمادین) بیان میکند.