پرسشنامه ترس (کاظمی و رمضانی،1391)
پرسشنامه ترس : این چک لیست مرکب از سؤالاتی است که نشان دهنده ترس انسانها از انواع اشیا، موقعیتها . فعالیتهایی است که از آن می ترسید و تا 2-3 سال گذشته از آن می ترسیده اید..
تعریف مفهومی متغیر پرسشنامه
ترس احساسی معمولاً ناخوشایند اما طبیعی است که در واکنش به خطراتِ واقعی ایجاد میشود. ترس را از اضطراب، که معمولاً بدون وجود تهدید خارجی رخ میدهد، باید جدا دانست(کاظمی و رمضانی ،1391).
پرسشنامه استاندارد این فهرست شامل سوالاتی است که ترس های متداول انسان را از اشیا، موقعیتها، و فعالیتها نشان می دهد. ما میخواهیم اشیا، موقعیتها، و فعالیتهایی را بدانیم که از آنها میترسید. یا طی 2 تا 3سال گذشته از آنها می ترسیده اید. این اطلاعات فقط به منظور استفاده در تحقیقات از شما خواسته شده است . تقاضای ما این است که اطلاعات درست را منعکس کنید.
برای عرضه این اطلاعات درباره ترسهایتان در کنار سوالاتی که مناسب وضعیت شماست علامت (√) بزنید. در موارد دیگر که درباره شما صادق نیست علامتی نزنید.
*چگونه چک لیست را اجرا کنم؟
اجرای چک لیست، ساده است. در واقع پس از پخش نسخه های چک لیست آزمون گر باید توجه ایشان را به دستورالعمل صفحه اول پرسش نامه جلب کرده از آنان بخواهد آن را با دقت بخوانند. این دستورالعمل، نحوه پاسخ را به خوبی روشن می کند.
این دستورالعمل را میتوان برای شاگردان، بلند خواند. هرگونه ابهامی باید برای شاگرد روشن شود و برای محرمانه بودن پاسخ ها کوشش لازم باید صورت گیرد.
اگر معنای بعضی از کلمات روشن نباشد باید برای شاگردان روشن شود. شاگردان نباید زیاد نزدیک به یکدیگر بنشینند. همچنین در ضمن پاسخ به آزمون نباید با هم صحبت کنند.
دانلود پرسشنامه محدودیت زمانی، وجود ندارد. البته مدت زمان معمول 10 تا 12 دقیقه بوده است.
*نمره گذاری و تفسیر
حاصل این فهرست، یک نمره کلی برای فرد است. این نمره مرکب از نمراتی است که به هر علامت داده شده، کنار سؤال زده باشند. این شمارش ساده نشان دهنده نمره کل ترس شاگرد است.
*هنجارها
نمرات افراد را می توان با مراجعه به توزیع نمرات برای یک گروه نمونه پر معنا ساخت. از آنجا که تجربه ترس ارثی نیست. محیط، تأثیر شگفت انگیزی بر رشد و بیان آن در ارتباط با اشیاء و مواقع حیات دارد.
در هندوستان به دلیل وسعت کشور با تفاوتهای شدید جغرافیایی، اجتماعی و فرهنگی در مناطق مختلف، ترس های خاص کودکان و به روز آنها در قسمت های گوناگون تفاوت فوق العاده ای دارند. بنابراین تهیه هنجارهای محلی پس از اجرای اولیه بر روی گروه کوچک و نمونه توصیه می شود.
سه چارکی که در اینجا داده شده پس از اجرای فهرست(چک لیست) بر روی 716 نوجوان پنجابی محاسبه گردیده است.
جدول1- انحرافات چارکی نمرات ( تعدا= 716 )
51/42=1Q
90/61=2Q 10/84=3Q |
جدول2- تفسیر نمرات
نمرات | تفسیر |
140-111 | بسیار هراسان |
110-71 | هراسان |
70-41 | متوسط |
40-25 | کمتر هراسان |
24-0 | کمی هراسان |
روایی و پایایی پرسشنامه
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه میگیرد یعنی اینکه ابزار اندازهگیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست میدهد.
پایایی این پرسشنامه توسط کاظمی و رمضانی (1391) با آزمون آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار بالای spss بدست آمده است که به طبق زیر می باشد.
نام متغیر | میزان آلفای کرونباخ |
ترس | 89/0 |