پرسشنامه انتقام از برند
پرسشنامه انتقام از برند : هدف: ارزیابی میزان انتقام از برند
روش نمره گذاری
پرسشنامه استاندارد این پرسشنامه دارای 5 سوال بوده و هدف آن ارزیابی میزان انتقام از برند می باشد. نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه شده است:
عنوان | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات مربوط به تک تک سوالات را با هم محاسبه نمائید. این امتیاز دامنه ای از 5 تا 25 خواهد داشت. امتیازات بالاتر نشان دهنده گرایش بیشتر فرد پاسخ دهنده به اینترنت خواهد بود و برعکس. برای تفسیر بیشتر از جدول زیر پیروی نمائید:
امتیاز | تفسیر |
کمتر از 8 | انتقام از برند کم |
بین 16-9 | انتقام از برند متوسط |
بالاتر از 17 | انتقام از برند زیاد |
روایی و پایایی
در پژوهش ارجمند شجاع و صادق وزیری (1397) روایی صوری و محتوایی این مقیاس توسط اساتید مربوطه مورد تایید قرار گرفته است. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. (80/0)
برند، بر طبق نظریه انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) عبارت است از: «اسم، عبارت، سمبل، طرح و یا ترکیبی از این موارد. هدف شناسایی کالا و خدمات از یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان و تفکیک کردن آنها از یکدیگر در رقابتهای اقتصادی است. از لحاظ فنی یک نام، لوگو یا سمبل جدید برای محصول است.»
برندها در طول تاریخ
برندها از گذشته محصولات مختلف را از هم جدا میکردند و البته انواع و اشکال مختلفی هم داشتهاند. کلمه Brand از واژه اسکاندیناوی برندر (Brander) به معنی سوختن گرفته شده است و بیش از نیم قرن پیش به عنوان روشی برای دامداران معرفی شد و این افراد با کمک سوزاندن میتوانستند حیوانات خود را شناسایی کنند. به عنوان مثال قدیمیترین برند تجاری که امروز هم فعالیت دارد به یک خمیر گیاهی هندی با عنوان چایاوانپراش است. در قرن سیزدهم، ایتالیاییها بر روی کاغذهای خود علامتهایی را به عنوان برند قرار دادند.