پرسشنامه توسعه حرفه ای دبیران
پرسشنامه توسعه حرفه ای دبیران : هدف: سنجش میزان توسعه حرفه اي دبیران از ابعاد مختلف (مشارکت با همقطاران براي دستيابي به اهداف شغلي، تعهد در مبادله تجارب آموزشي، تمايل به ارزشيابي مداوم، دستيابي به فرصتهاي يادگيري و تجارب جديد، هدايت تحقيق عملياتي فراگيران، آگاهي نسبت به مسايل آموزشي، تلاش در جهت بهبود کيفيت تدريس، مشارکت در کارگاهها و سمينارها، فرصت براي تبادل تجارب، حمایت از تغییر)
روش نمره گذاری
پرسشنامه استاندارد این پرسشنامه دارای 64 سوال بوده و هدف آن سنجش میزان توسعه حرفه اي دبیران از ابعاد مختلف (مشارکت با همقطاران براي دستيابي به اهداف شغلي، تعهد در مبادله تجارب آموزشي، تمايل به ارزشيابي مداوم، دستيابي به فرصتهاي يادگيري و تجارب جديد، هدايت تحقيق عملياتي فراگيران، آگاهي نسبت به مسايل آموزشي، تلاش در جهت بهبود کيفيت تدريس، مشارکت در کارگاهها و سمينارها، فرصت براي تبادل تجارب، حمایت از تغییر) می باشد. نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه شده است:
عنوان | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
این پرسشنامه دارای 10 بعد می باشد که درجدول زیر ابعاد و نیز شماره سوال مربوطبه هر بعد ارائه گردیده است:
بعد | سوالات مربوطه |
مشارکت با همقطاران براي دستيابي به اهداف شغلي | 12-1 |
تعهد در مبادله تجارب آموزشي | 20-13 |
تمايل به ارزشيابي مداوم | 28-21 |
دستيابي به فرصتهاي يادگيري و تجارب جديد | 37-29 |
هدايت تحقيق عملياتي فراگيران | 42-38 |
آگاهي نسبت به مسايل آموزشي | 48-43 |
تلاش در جهت بهبود کيفيت تدريس | 52-49 |
مشارکت در کارگاهها و سمينارها | 58-53 |
فرصت براي تبادل تجارب | 63-59 |
حمایت از تغییر | 64 |
برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات مربوط به تک تک سوالات را با هم محاسبه نمائید. این امتیاز دامنه ای از 66 تا 330 خواهد داشت. امتیازات کلی بالاتر نشان دهنده توسعه حرفه ای بالاتر فرد پاسخ دهنده خواهد بود و برعکس.
روایی و پایایی
در پژوهش شاه پسند و همکاران (1386) روایی صوری این مقیاس توسط نظر متخصصین مورد تایید قرار گرفته است. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 80/0 بدست آمده است که نشان دهنده پایایی خوب این ابزار می باشد.