پرسشنامه سبك های رهبری در ورزش باردنز ومتزكاس
پرسشنامه سبك های رهبری در ورزش : هدف:ارزیابی سبک های رهبری در مربیان ورزش
مدیریت
نگاهی به انواع سبک های رهبری و مزایا و معایب هر کدام
انواع سبک های رهبری:
در این مقاله قصد دارمی درباره انواع سبک های رهبری و مزایا و معایب آن آشنا شویم.تجربیات کاری خودتان را بهخاطر بیاورید. به مدیرانی فکر کنید که در طول دوران کاری با آنها روبرو شدهاید.
هر کدام چه ویژگیهایی داشتند؟ در برخورد با مشکلات، ارتباط با کارمندان و دفاع از حقوق،آنها چطور عمل میکردند؟
بعد از این تمرین ساده، احتمالا شما هم به این نتیجه خواهید رسید که ویژگیهای فردی و شخصیتی هر یک از مدیرانتان در عین داشتن نقاط مشترک، منحصر بهفرد هستند و هر کدام از مدیران به شیوهای متفاوت به رهبری تیم و کسب و کار میپردازد.
رهبری، یکی از کلید واژههای مهم در تمام کسب و کارهاست و میتوان گفت یک کسب و کار موفق نخواهد شد مگر اینکه با دقت و هوشمندی رهبران خود را انتخاب کند.
همهی ما دوست داریم که در فضای کاری، با مدیران و رهبرانی سالم و تیزبین همکار باشیم. یا اگر خودمان در موقعیت رهبری یک تیم قرار داریم، تمام تلاشمان را میکنیم تا مدیری ایدهآل برای مجموعه باشیم.
اما در این مسیر، چه تجربیاتی را باید کسب کنیم؟ چه دانشی به ما کمک خواهد کرد تا مدیر بهتری باشیم و چطور میتوانیم مدیرانمان را بهتر بشناسیم و انتخاب کنیم؟
معرفی پرسشنامه و کاربرد آن
این پرسشنامه از جمله پرسشنامه های محقق ساخته است که دارای 35 سوال می باشد. هدف آن خودارزیابی در شرایط رابطه مداری و وظیفه مداری است، دارای 35 بیانیه توصیفی می باشد، توسط خود مدیران و روسا پاسخ داده می شود و نیمرخ مرتبط با سبک های رهبری در سه طیف رهبری آزادمنشانه، رهبری تلفیقی و رهبری آمرانه خودکامه) را ترسیم می نماید.
روش نمره گذاری پرسشنامه:
مقیاس نمره گذاری این پرسشنامه لیکرت بوده و در آن رقم 1 معرف هرگز، 2 معرف به ندرت، 3 معرف گاهی اوقات، 4 معرف غالبا و 5 نیز معرف همیشه می باشد. با تاکید بر نحوه نمره گذاری فوق، نیمرخ مرتبط با سبک های رهبری در سه طیف رهبری آزادمنشانه، رهبری تلفیقی و رهبری آمرانه (خودکامه) ترسیم می گردد. نحوه امتیاز بندی و تفسیر نتایج آزمون به شرح زیر می باشد:
1- عبارت شماره 8، 12، 17، 18، 19، 30، 34 و 35 را با کشیدن دایره، علامت گذاری نمایید.
2 – اگر برای عبارات فوق الذکر، گزینه های به ندرت (2) و هرگز (1) را انتخاب نموده اید، برای هر یک از آنها 1 امتیاز اختصاص دهید.
3- عبارات شماره 1 الی 16 و 20 الی 29 و 31 الی 33 را در نظر بگیرید. چنانچه برای عبارت مذکور گزینه های همیشه (5) و غالبا (4) را انتخاب نموده اید، به هر عبارت، 1 امتیاز تخصیص دهید.
4 – امتیاز عبارات 3، 5، 8، 10، 15، 18، 19، 22، 24، 26، 28، 30، 32، 34 و 35 را با یکدیگر جمع ببندید. امتیاز حاصله ، میزان توجه پاسخ دهنده را به بعد انسانگرایی نشان می دهد.
5 – امتیاز عبارات 1، 2، 4، 6، 7، 9، 11، 12، 13، 14، 16، 17، 20، 21، 23، 25، 27، 29، 31 و 33 را با یکدیگر جمع ببندید.امتیاز حاصله ، میزان توجه پاسخ دهنده را به بعد وظیفه گرایی نشان می دهد.
6- برای تعیین سبک رهبری تلفیقی امتیاز بعد وظیفه گرایی را بر روی محور سمت چپ نیمرخ سبک رهبری علامت گذاری کنید و سپس امتیاز بعد انسانگرایی را بر روی محور راست نیمرخ سبک رهبری، مشخص نمایید. اکنون با ترسیم یک خط مستقیم، نقاط علامت گذاری شده بر روی دو محور را با یکدیگر متصل کنید. قطعه ای که محور میانی نیمرخ سبک رهبری را قطع نموده، امتیاز سبک رهبری تلفیقی را نشان می دهد.
پایایی و روایی
محمدی (1389) اعتبار پرسشنامه سبک رهبری را با استفاده از ضریب الفای کرونباخ 73/0 گزارش کرده و نیز روایی محتوایی آن را توسط اساتید مدیریت و تربیت بدنی کشور به تایید رسانده است. این یافته ها معرف آن است که پرسشنامه فوق الذکر واجد ویژگی های روانسنجی مطلوبی می باشد و از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است (رضاپور، 1381، به نقل از ساعت چی، 1389).