پرسشنامه قابليت قیمت گذاری
پرسشنامه قابليت قیمت گذاری : هدف: ارزیابی میزان قابليت قیمت گذاری
روش نمره گذاری
پرسشنامه استاندارد این پرسشنامه دارای 9 سوال بوده و هدف آن ارزیابی میزان قابليت قیمت گذاری می باشد. نمره گذاری پرسشنامه بصورت طیف لیکرت 5 نقطه ای می باشد که امتیاز مربوط به هر گزینه در جدول زیر ارائه شده است:
عنوان | خیلی کم | کم | متوسط | زیاد | خیلی زیاد |
امتیاز | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
برای بدست آوردن امتیاز کلی پرسشنامه، مجموع امتیازات مربوط به تک تک سوالات را با هم محاسبه نمائید. این امتیاز دامنه ای از 9 تا 45 خواهد داشت. امتیازات بالاتر نشان دهنده میزان قابليت قیمت گذاری بیشتر در شرکت مورد نظر خواهد بود و برعکس. برای تفسیر بیشتر از جدول زیر پیروی نمائید:
امتیاز | تفسیر |
کمتر از 15 | قابليت قیمت گذاری کم |
بین 30-16 | قابليت قیمت گذاری متوسط |
بالاتر از 31 | قابليت قیمت گذاری زیاد |
روایی و پایایی
در پژوهش ارجمند دهدشتی شاهرخ و همکاران (1396) روایی صوری و محتوایی این مقیاس توسط اساتید مربوطه مورد تایید قرار گرفته است. همچنین پایایی این پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ تایید شد. (90/0)
به فرایند اعمال قیمت به سفارشهای خرید و فروش خواه به صورت دستی یا خودکار، قیمتگذاری گفته میشود.
ارائه محصولات بهتر نسبت به سایر رقبا و استفاده از گامهای صحیح در انتخاب استراتژی برای رسیدن به موقعیت مطلوب در مقابل رقبا، جزء اصول مهم برای رسیدن به سودآوری در مدل کسب و کار میباشد؛ بنابراین یک بنگاه باید قادر به قیمتگذاری محصولاتش به گونهای باشد که بتواند درآمدهایی متناسب با ارزش ارائه شده به مشتری بدست آورد و به این ترتیب موقعیتش را نسبت به مشتریان، کالاهای مکمل، رقبا و تازه واردان بالقوه حفظ نماید.. قیمتگذاری مهمترین جزء از مدل کسب و کار میباشد و تصمیمات در مورد آن تأثیر زیادی بر روی سودآوری بنگاه به همراه دارد. قیمتگذاری موفق با پاسخ گویی به برخی از سئوالات مهم، معین میشود:
- چگونه قیمتی باید تنظیم شود که بتواند با مزایایی که بنگاه به مشتریان عرضه میکند و هزینهٔ این منافع ارتباط داشته باشد؟
- چه زمانی میبایست بنگاه قیمتهایش را کاهش دهد یا بالا ببرد؟
- عکسالعمل رقبا و مشتریان در زمانی که بنگاه قیمتهایش را بالا یا پایین میآورد چگونه خواهد بود؟
- چه زمانی بنگاه میبایست به ارزان فروشی بیش از حد محصولاتش بپردازد؟