پرسشنامه گواهی سيستمهای مديريت كيفيت
پرسشنامه گواهی سيستمهای مديريت كيفيت : این پرسشنامه با هدف بررسي نگرش ها در زمينه نامه سيستم هاي مديريت كيفيت تنظیم شده است.
امتيازدهي و تفسير نتايج:
براي هر گزينه كاملا موافقم 5، موافقم 4، نظري ندارم3، مخالفم 2 و كاملامخالفم 1 امتياز در نظر بگيريد.
مجموع امتيازات خود را محاسبه كنيد و در اينجا بنويسيد……….
هرچه امتياز به دست آمده بالاتر باشد( 15 و بالاتر)، نگرش كاركنان سازمان به گواهينامه هاي مربوط به سيستم هاي مديريت مثبت تر مي باشد
روایی و پایایی پرسشنامه
روايي ابزار سنجش: مقصود از روايي آن است که وسيله اندازه گيري، بتواند خصيصه و ويژگي مورد نظر را اندازه بگيرد. اهميت روايي از آن جهت است که اندازه گيريهاي نامناسب و ناکافي ميتواند هر پژوهش علمي را بي ارزش و ناروا سازد (خاکي، 1390).
منظور از اعتبار (پايايي)، ميزان دقت شاخصها و معيارهايي است که در راه سنجش پديده مورد نظر تهيه شدهاند (ساروخاني، 1390). برای بررسی همسانی درونی آزمون روشهای مختلفی وجود دارد. روش آلفای کرونباخ، روش گوتلن، روش دو نیمه کردن، روش موازی محدود، روش کودر- ریچادسون از جملهاین روشها هستند.
متغیر | تعداد سوالها | الفای قابل قبول | الفای کرونباخ |
گواهی سيستمهای مديريت كيفيت | 5 | 7/0 | 7/0 |
مدیریت کیفیت تضمینی است برای پایدار بودن محصولات و خدمات سازمانها و یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز میرسد اما مفهوم نوین کیفیت محصول قرن ۲۰ است. بر طبق یکی ازنگرشها :مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بودهاست. این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل میشود. بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیتها را شامل میگردد.
از جمله فعالیتهای مربوط به مدیریت کیفیت یکی تضمین کیفیت و یکی کنترل کیفیت است. مدیریت کیفیت شامل چهار حوزه اصلی میباشد که عبارتند از: برنامهریزی کیفیت، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و بهبود کیفیت.[۱] امروزه مدیریت کیفیت نه تنها حوزه تولید، بلکه خدمات و حتی خدمات دولتی را نیز شامل شده و مدیریت کیفیت دولتها و آموزش و پرورش یکی از مباحث نوین در مدیریت کیفیت است.