پرسشنامه عوامل موثر بر صادرات کماکم(2008)
پرسشنامه عوامل موثر بر صادرات : پرسشنامه ویژگی های محصول صادراتی توسط کماکم (2008) طراحی و اعتباریابی شده است، این پرسشنامه شامل 40 گویه بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت می باشد، پرسشنامه سه بعد ویژگی های محصول صادراتی،رفتار صادراتی شرکت(ویژگی شرکت) و ویژگی های بازار را با پنج ویژگی پیچیدگی محصول، خدمات همراه محصول، فعالیت های ترویجی، انطباق محصول و آگاهی از محصول را مورد سنجش قرار می دهد، پرسشنامه توسط برارنیا ادبی(1392) اعتباریابی شده است.
شیوه نمره گذاری
پرسشنامه استاندارد طيف مورد استفاده در پرسشنامه بر اساس طيف پنج گزينهاي ليكرت ميباشد (شامل: خيلي كم، كم، تا اندازهاي، زياد و خيلي زياد) در جدول زیر نشان داده شده است.
مقياس درجهبندي سوالهاي پرسشنامه های پژوهش بر اساس مقياس پنج درجهاي ليكرت
گزينه انتخابي | خيلي زياد | زياد | تا اندازهاي | كم | خيليكم |
امتياز | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 |
تعاریف نظری
دانلود پرسشنامه ویژگی های محصول: محصول، یک کالا، خدمات یا یک نظریه در مورد مجموعه ای از خواص قابل لمس و غیر قابل لمس است که مصرف کننده را راضی کرده و در ازای آن پول یا واحدهای با ارزش دیگری در یافت می شود. هر محصول شامل یک دسته از خواص با ارزش برای تغییر یا استفاده است.
پیچیدگی محصول: بسیاری گمان می کنند پیچیدگی مرتبط به ساده یا پیچیده بون بستگی دارد. اما اشتباه است چرا پیچیدگی اثر متقابل بین یکدیگر و تجزیه کردن همه به اجزای واحد برای حل مشکل. پیچیدگی زنجیره تأمین را غیر قابل انعطاف و غیر کارا می کند. از نظر خاص بودن محصول، محصولات با پیچیدگی بالا که نیازمند میزان قابل توجهی از آموزش و دانش هستند، سطح بالایی از کنترل را در برابر محصولات ساده و استاندارد شده نیاز دارند. هزینه های انتقال برای محصولاتی که از لحاظ تکنولوژیکی پیچیده هستند، بالاست و ماهیت خاص کالاهای خاص، هزینه های نظارت و کنترل را افزایش می دهد.
خدمات همراه محصول: تهیه خدمات پیش و پس از فروش که به خرید محصول مرتبط است، جنبه ای دیگر از ویژگی های خاص برای محصولات صادراتی است. زمانی که نیازهای خدمات یک محصول مهم است، شرکت باید تسهیلاتش را برای خدمات به بازارهای خارجی افزایش دهد. یا به جای آن شرکت ممکن است به واسطه ها برای تأمین خدمات، به وسیله ایجاد قراردادهای بیرونی، تکیه کند.
عملکرد فعالیت ترویجی: مبحثی دیگر از ویژگی محصول، عملکرد فعالیت های ترویجی در بازارهای خارجی است.فعالیت های ترویجی یکی از عناصر آمیخته بازاریابی است که وظیفه ازاطلاع رسانی به بازار از این طریق صورت می پذیرد. فعالیت های ترویجی سازمان ها به منظور ایجاد رابطه با مشتری از طریق معرفی سازمان و محصولاتش صورت می گیرد.
آگاهی از محصول یا نام تجاری: آگاهي كلي از محصولات شامل شناخت انواع مختلف محصولات و اطلاعات در مورد ويژگي ها و ابعادي است كه در تصمیمگيري مرتبط با كالا مهم است. از سوي ديگر آگاهي خاص محصول شامل اطلاعاتي نظير قيمت، رنگ، طعم و قابليت دوام هر محصول مي باشد. خلاصه آنكه آگاهي ژنريك از محصول عبارت است از آگاهي كلي در مورد گروه محصول در حالي كه آگاهي خاص محصول عبارت است از آگاهي در مورد محصول خاص. دانش محصول و نام تجاری مباحث کلیدی مرتبط با انتخاب روش ورود به بازار خارجی را شکل می دهند. محصولات انتقالی که برای اولین بار فرستاده می شوند نسبت به محصولات ارسالی بعدی هزینه بیشتری در بر میگیرد. چرا که محصول در ورودهای بعدی بیشتر و بیشتر در آن بازارها شناخته می شود.
انطباق محصول: انطباق محصول، فرایند تعدیل محصول موجود به گونه ای که برای مشتریان یا بازارهای مختلف قابل استفاده باشد. زمانی که یک محصول تغییر داده می شود تا با نیازهای متغیر بازار خارجی متناسب شود، شرکت باید اطلاعات و آگاهی مناسب و درستی درباره تغییرات در بازار داشته باشد. هرچه اطلاعات و آگاهی های این چنینی بیشتر باشد، شرکت باید منابع بیشتری را اختصاص دهد تا کانال های اطلاعاتی مفیدتری را از بازارهای خارجی شناسایی کند(کماکم،2008)
تعاریف عملیاتی
ویژگی های محصول: بر اساس پرسشنامه ویژگی های محصول توسط کماکم(2008) سنجیده می شود.
روایی و پایایی
در مطالعه برارنیا ادبی(1392) برای بدست آوردن روایی پرسشنامه از نظرات استاد راهنما و چندین تن از دیگر اساتید و متخصصین و کارشناسان استفاده شده است. و از آنها در مورد مربوط بودن سؤالات ، واضح بودن و قابل فهم بودن سؤالات و اینکه آیا این سؤالات برای پرسشهای تحقیقاتی مناسب است و آنها را مورد سنجش قرار می دهد ، نظر خواهی شد و مورد تایید قرار گرفت.
پایایی پرسشنامه برارنیا ادبی(1392)
متغیر های پنهان | آلفای کرونباخ |
ویژگی محصول | 0.884 |
پیچیدگی محصول | 0.875 |
خدمات همراه محصول | 0.914 |
عملکرد فعالیت های ترویجی | 0.861 |
انطباق محصول | 0.884 |
آگاهی از محصول | 0.855 |