پرسشنامه استاندارد استراتژی بازاریابی سبز
پرسشنامه استاندارد استراتژی بازاریابی سبز توسط محقق در سال 1396 مطالعه شرکت لبنی ساخته شد.برگرفته شده از مدل صحت و همکاران در سال 1391 می باشد. پرسشنامه دارای 31 سوال در 8 بعد(وجهه اجتماعی ،گرایش به محیط زیست،تجربه محصولات سبز، مسئولیت های زیست محیطی، پشتیبانی از محیط زیست)می باشد و با هدف شناسایی استراتژی بازاریابی سبز طراحی شده است.طیف لیکرت به دست امده پرسشنامه 74/. می باشد.
تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه :
انجمن بازاریابی آمریکا پرسشنامه بازاریابی سبز را به عنوان مطالعه و بررسی جنبههای مثبت و منفی فعالیتهای بازاریابی در آلودگی، تهی سازی (کاهش) انرژی و کاهش منابع انرژی تعریف میکند(کومار و همکاران،2015). این تعریف سه جز کلیدی را در خود دارد:
آن یک زیر مجموعه از کل فعالیت بازاریابی هست، هم تأثیرات مثبت و هم منفی فعالیتها بررسی میکند و یک طیف کوچکی از موضوع محیطی مورد بررسی هست. نوع انسان خواستههای نا محدود دارد و منابع در روی زمین محدود هست بازاریابی سبز به اینکه چطور فعالیتهای بازاریابی به استفاده از این منابع محدود، همچنین ارضای نیاز مصرف کنندگان، هم شخصی و هم صنعتی و دستیابی به اهداف سازمانی نگاه میکند.
در دنیا موسسات زیادی در حوزه محیط زیست و بازاریابی فعالیت میکنند و تعاریف مختلفی را از بازاریابی سبز (بازاریابی محیط زیستی یا اکو – بازاریابی) ارائه دادهاند. اما خب، وجه مشترک تمامی تعاریف این است: بازاریابی سبز یعنی بازاریابی محصولات و خدماتی که بصورت پایدار، به بهبود محیط زیست کمک میکنند و استفاده از آنها از نظر محیط زیستی بهتر است.
قطعا روشهای بازاریابی سبز شما برای آنهایی که به خود اجازه میدهند در خیابان زباله بریزند، مصرف بیرویه پلاستیک دارند و به آثار مخرب گازهای گلخانهای توجهی ندارند، جذاب نخواهد بود. زیرا اولین کاری که قبل از بازاریابی برای این افراد باید انجام بدهیم، فرهنگ سازی و آموزش است. در واقع، بازاریابی سبز برای افرادی موثر و مفید است که آنها هم مثل شما به محیط زیست خود اهمیت میدهند و حاضرند هزینه بیشتری بپردازند اما محصولاتی را خریداری کنند که با محیط زندگی آنها سازگار باشد.
تعریف مفهومی متغیر :
تعریف عملیاتی:
مولفه:8
سوالات:31
تحلیل بر اساس میزان نمره پرسشنامه:
روایی پرسشنامه:
پایایی پرسشنامه:
منبع:
فرمت:word
تعداد صفحات:7